Moře na Marsu

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Před 3,5 miliardami roků pokrývalo třetinu povrchu Marsu moře. K tomuto závěru došli američtí astronomové a geologové poté, co odhalili na Marsu pozůstatky 52 delt velkých řek, které tekly údolími z jihu na sever.

Všechny bývalé delty se nacházejí ve stejné výšce a to znamená, že se vlévaly do jediné velké vodní nádrže. Tou mohl být oceán pokrývající asi 36 % povrchu rudé planety. Z konfigurace dnešního terénu se dá spočítat, že oceán pojmul asi 124 milionů kubických kilometrů vody. Co do objemu představoval martský oceán asi desetinu vody, která je nashromážděna v mořích a oceánech na Zemi.

Na Mars, který je menší než Země, je to přesto impozantní množství. Kdyby se rovnoměrně rozprostřelo po celém povrchu Marsu, zaplavilo by planetu do výšky 550 metrů. Vedle moře se na povrchu Marsu nacházela i velká jezera. Ta vznikala v místech, kde voda vyplnila krátery po dopadu komet a asteroidů.

Přítomnost moře, jezer a řek znamená, že Mars musel mít vodní režim s koloběhem vody, jaký dnes známe ze Země, tedy s oblačností na obloze, deštěm či sněžením, vodními toky a nádržemi a vodou odpařující se z povrchu planety do atmosféry. Jednou z největších záhad Marsu je, kam se všechna ta voda poděla.