Mondeo stárne s noblesou

Jaroslav Matějka  |  Auta

Ford Mondeo 2.2 kombi TDCi

Říká se, že člověk umírá od chvíle svého zrodu. A stejné platí i pro automobily. Některé chřadnou od svého zrodu rychleji než druhé, další se rovnou mrtvé narodí. Ani jedno však neplatí pro Mondeo poslední generace.

Je tu od roku 2007 a věk na něm není znát. Kdybych chtěl být škodolibý, mohl bych snad vyslat jedovatý šíp, že je to kvůli nudnější fazoně, ale raději řeknu, že jeho design je sice nenápadný, civilnější, zato skvěle koresponduje s hlavní předností vozu − utajenou sílou.

To auto je prostorné, stylové, inteligentně navržené, je radost ho řídit. Z mého pohledu nemělo chybu. Pochybuji ale, že to samé by řekla některá žena řidička (aniž bych chtěl kteroukoli urazit), kdyby měla příležitost si ho vyzkoušet, jako jsem měl při týdenním testu já. To totiž není o umění řídit, ale o síle. Většina z žen by s pedály kladoucími poměrně tuhý odpor bojovala marný zápas. Stejně tak i s délkou a výhledem při parkování.

Mondeo je prostě maskulinní − znát to bylo v zatáčkách, které zvládalo až neuvěřitelně sebejistě, stejně tak i při překonávání četných nerovností na českých cestách. Také na dálnici se chovalo suverénně, stotřicítka nebyla žádná rychlost. Nejsilnější diesel v nabídce odváděl výbornou práci. Byl to brutální tahoun. Měl přímé vstřikování, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, filtr pevných částic, funkci overboost. Sílu projevoval už od nejnižších otáček.

S tímto autem jsem jezdil za levno, za sedm litrů na sto kilometrů. Když už ale hovořím o penězích, horší to bylo s celkovou cenou: u testovaného vozu se přehoupla přes milion. Řešení by snad představovalo oželet top výbavu a ubrat u motorizace… Jenže vždycky je něco za něco. To pak zapomeňte na to hlavní, co mne u tohoto vozu dostalo a co jsem si pro sebe pracovně nazval „utajená síla“.

Technické údaje

Motor: vznětový řadový čtyřválec (DOHC)
Zdvihový objem: 2179 cm3
Výkon: 129 kW
Převodovka: šestistupňová manuální
Rozměry: 4830×1886×1512 mm
Zavazadlový prostor: 542 l (s minirezervou)
Maximální rychlost: 218 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Kombinovaná spotřeba: 6,2 l
Cena testovaného vozu: 829 990 Kč (výbava Titanium X) + 176 300 Kč (výbava na přání)
První cena vozu: 582 990 Kč (1.6 Duratec, 81 kw, výbava Core)

Konkurence

Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC – výkon: 132 kW, rozměry: 4750×1840×1440 milimetrů, maximální rychlost: 217 km/h, kombinovaná spotřeba: 6,0 l/100km, cena: 939 000 Kč (výbava Executive)

Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi – výkon: 131 kW, rozměry: 4803×1811×1445 milimetrů, maximální rychlost: 217 km/h, kombinovaná spotřeba: 6,3 l/100 km, akční cena: 669 900 Kč (výbava Initiale)

Plusy:

  • přesné řízení
  • skvělé tlumení nerovností
  • vynikající motor

Mínusy:

  • omezený výhled dozadu
  • fádní design
  • tuhé ovládání pedálů

Zdroj: E15

Nejčtenější