Místo Avatara skutečnost

Ivan Verner  |  Vesmír

Nestává se často, aby astronauti byli váženými hosty newyorské burzy. Není ani obvyklým jevem, ze vesmírná agentura vytvoří joint venture s filmovou společností.

Ale stalo se – NASA se spojila s IMAX Corp. a Warner Bros Pictures a v březnu měl premiéru 3D film, v němž vytvářejí (nikoli hrají) hlavní roli členové mise STS-125 raketoplánu Atlantis, která měla za úkol loni v květnu poskytnout poslední servis vesmírnému Hubbleovu teleskopu.

Astronauti Scott Altman a Mike Massimino pak den předtím návštěvou New York Stock Exchange chtěli podpořit zájem veřejnosti o film samotný. Před výpravou do vesmíru trénovala posádka Atlantisu v Johnson Space Center v Houstonu nejen výměnu a opravu různých částí HTS, ale také obsluhu 3D kamer.

Ty už jednou ve vesmíru byly, v roce 2001, ovšem nyní se diváci mohou navíc těšit na snímky hvězd, galaxií a mlhovin, které byly pořízeny tímto unikátním zařízením. Vyjma dodatečného vybarvení – což je obvyklý postup pro znázornění struktury útvarů – dostanou však ještě třetí rozměr.

Zatímco u Avatara jsme se mohli pokoušet chytit letící hmyz či semínka stromů, tady se budeme vznášet okolo teleskopu na oběžné dráze a ponoříme se i do světelných dálek vesmíru a navštívíme galaxie a hvězdy takové, jak existovaly před 13 miliardami let.

Zdroj: VTM Science