Mazda3 2.0 MZR i-stop

Jaroslav Matějka  |  Auta

Japonská automobilka Mazda se vždy chlubila tím, že její vozy jsou živé, přímo vznětlivé. Na tom ostatně postavila svůj prodejní úspěch. Výjimkou nebyla ani nová Mazda3, kterou jsem měl příležitost vyzkoušet. V útrobách jí kolovala zoom-zoom krev a já jsem měl od prvního momentu pocit, že řídím cosi splašeného.

Po prvních kilometrech se však ukázalo, že ne všechno bylo prima. To auto totiž klamalo trochu tělem. Do zatáček se sice vrhalo po hlavě a s chutí, ale nebylo tak rychlé, jak se zdálo. Dvoulitrový motor se zrychlením na sto za 10,4 sekundy – to nebylo zrovna přesvědčivé. A podobně ani maximálka lehce přes dvě stě.

Na druhé straně to pořád byla výborná hračka. Na okreskách se výkonný a obratný vůz chlubil skvělým podvozkem, nízkoprofilové pneumatiky odváděly skvělou práci. Auto se nenaklánělo, sedělo jako přišité, brzdy jsem v zatáčkách v zásadě nepotřeboval. Odpružení filtrovalo účinně nerovnosti. Bylo také znát, že oproti první generaci podstoupila nová Mazda3 odtučňovací kúru, ztratila na váze.

Jen mi při té živé jízdě vrtalo hlavou, na koho má automobilka s tímto modelem políčeno. Výběr se mi rychle zužoval a nakonec zůstala jediná kategorie – mladí lidé toužící po adrenalinovém zážitku. (Nebo nějaký šílený stařík.) Pro spořádanou rodinu totiž bohatě stačí šestnáctistovka nebo jeden ze tří dieselů, a pokud si chce někdo opravdu užít, pak je tu Mazda3 MPS.

Nová Mazda3 je vůz, od kterého si v japonské automobilce hodně slibují. A není divu. Tento model je dlouhodobě žádán, jde nejlépe na odbyt, tvoří celou třetinu prodejů. Evoluce, ne revoluce. Takový byl proto očividně přístup designérů, když se podíváte na nový vůz pro rok 2010. Výsledkem je auto veskrze moderní, byť poněkud objemnějších tvarů. (Ale takové tvary jsou přece příznačné pro dnešní dobu.)

Co mne nadchlo, tak řešení interiéru. Palubní deska byla přehledná, budíky dobře čitelné, čalounění příjemné. Výtku si snad zaslouží nevelký zavazadlový prostor. (Kdo by chtěl větší, pak je tu sedan s 430 litry.) A také méně místa na zadních sedadlech. Další nepřehlédnutelnou předností testovaného vozu byla bohatá výbava – nechyběl zadní parkovací senzor, tempomat, vyhřívané přední sedačky, dvouzónová automatická klimatizace.

A tou největší byl systém start-stop. Na křižovatce stačilo vyřadit rychlost a motor zhasl, při zařazené rychlosti pak znovu naskočil. S lehce nabušeným motorem o výkonu 111 kW to sice podle mého názoru příliš neladilo – nakonec moje spotřeba se pohybovala stále nad osmi litry, ale pokud bych se mírnil, zcela jistě bych se dočkal sladké odměny.

Technické údaje

Motor: zážehový
Zdvihový objem: 1999 cm3
Výkon: 111 kW
Převodovka: šestistupňová manuální
Celková hmotnost: 1835 kg
Rozměry: 4460×1755×1470 mm
Zavazadlový prostor: 340 l
Maximální rychlost: 206 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Kombinovaná spotřeba: 6,8 l
Cena testovaného vozu: 479 900 Kč (výbava TX)
První cena vozu: 369 900 Kč (1.6, výbava Base)

Konkurence

Ford Focus 2.0 Duratec – výkon: 107 kW, rozměry: 4337×1839×1497 milimetrů, max. rychlost: 206 km/h, komb. spotřeba: 7,1 l/100km, akční cena: 459 990 Kč (výbava Titanium)

Volkswagen Golf 1.4 TSI – výkon: 90 kW, rozměry: 4199×1779×1480 milimetrů, max. rychlost: 200 km/h, komb. spotřeba: 6,2 l/100km, cena: Kč 521 900 (výbava Highline)

Plusy:

  • design přístrojové desky
  • jízdní vlastnosti
  • systém start-stop

Mínusy:

  • menší kufr
  • méně místa na zadních sedadlech

Zdroj: E15

Nejčtenější