Martská potopa

Jaroslav Petr  |  Vesmír
Ilustrační foto

Vědci objasnili mechanismus sil, které vyhloubily na Marsu gigantické údolí Hebes Chasma. Vymlely ho mocné vodní přívaly…

Dnes je Mars vyprahlá pustina, i když pod jeho povrchem se zřejmě nachází voda přeměněná v led. Vždycky to tak ale nebývalo a „rudá planeta“ prožívala potopy, před nimiž dnešní pozemské záplavy blednou.

Martský Grand Canyon

Svědectvím po jedné z martských potop by mohl být kaňon Hebes Chasma, kterému se také někdy přezdívá „Grand Canyon z Marsu“. Pozemský kaňon vyhloubený řekou Colorado v pláních severní Arizony je 460 km dlouhý, až 1 600 metrů hluboký a 0,5 až 29 km široký.

Jeho martský protějšek Hebes Chasma je hluboký až 8000 metrů. Na délku měří „jen“ 319 km, ale široký je plných 130 km. Uprostřed se ze dna martského kaňonu zvedá hora vysoká skoro osm kilometrů – tedy důstojný protějšek pozemského Mount Everestu. Její vrcholek dosahuje bezmála úrovně okolních planin. Jaká síla dokázala tak velkou „jizvu“ ve tváři Marsu vyhloubit?

Mars v bedně na stole

Americký geolog John Adams z University of Washington v Seattlu publikoval v roce 2009 ve vědeckém časopise Geology teorii, podle které vznik Hebes Chasma odstartovala aktivita žhavého magmatu pod povrchem Marsu. Teplo žhavé taveniny rozehřálo led a vzniklá voda pak rozpustila soli a prorazila si cestu pryč systémem hlubokých puklin. Skaliska, která zůstala trčet mezi puklinami, se následně zhroutila a vytvořila rozsáhlé hluboké údolí.

Podívejte se na video s přeletem nad kaňonem Hebes Chasma.

Další americký geolog Martin Jackson z University of Texas v Austinu nyní ověřil Adamsovu teorii „stolním pokusem“. Výsledky publikoval v Geological Society of America Bulletin. Vědci naplnili nádrž silně viskózním silikonovým olejem, kterým napodobili kaši z napůl roztátého ledu. Olej pak zasypali pískem a skleněnými kuličkami. Potom nechali výzkumníci olej odtéct štěrbinami ve dnu nádoby. Když hustá kapalina zmizela, zůstal v nádobě malý kaňon nápadně podobný tvarem skutečnému kaňonu Hebes Chasma.

Kam se poděla voda, která vyhloubila martský Grand Canyon? Podle některých geologů mohla proniknout opět na povrch. Nelze vyloučit, že přitom vyhloubila údolí Echus Chasma, jež se nachází nedaleko svého většího „bratříčka“. Podobný mechanismus mohl podle Adamse a Jacksona vymodelovat na Marsu i gigantická údolí Valles Marineris.