Máme to spočítané?

Martin Tůma  |  Vesmír
vesmir_jpg_4b9e2d6b65.jpg

V roce 1989 vypustila Evropská kosmická agentura družici Hipparcos (zkratka pro High Precision Parallax Collecting Satellite). Na základě měření pořízených touto družicí, byl v roce 1997 zkompletován katalog 120 000 hvězd našich nejbližších sousedů.

Družice Hippercos měřila pozici a vektor rychlosti těchto hvězd a na tomto základě byla určena skupina 157 hvězd, které se čas od času dostanou do velmi těsné blízkosti našeho Slunce (myšleno na vzdálenost menší než 1 parsec).

Postupem času byla naměřená data zpřesňována dalším měřením. 12. března tohoto roku publikoval Vadim V. Bobylev z Pulkovovi astronomické observatoři v St. Petěrsburgu výpočet, podle kterého za 1,5 miliónu let navštíví naši sluneční soustavy oranžový trpaslík známý jako Gliese 710.

Podle Bobylevových výpočtů se s pravděpodobností zhruba 86% dostane do oblasti Oortova mračna, tedy na vzdálenost menší než je 0,5 parsecu.

Dobrá zpráva je, že pravděpodobnost ještě bližšího přiblížení, na vzdálenost ve které se rozprostírá Kuiperův pás je menší než 1/1000. I tak se naši potomci mohou těšit na silnou spršku komet, kterou průchod oranžového trpaslíka nepochybně nasměruje dovnitř sluneční soustavy.