Malý šikula

Ivan Verner  |  Příroda

Bakterie z jihoafrického zlatého dolu vytváří svůj vlastní ekosystém a jsou jeho jediným obyvatelem. Candidatus Desulforudis audaxviator by dokázal přežít a rozmnožovat se zavrtán pod povrchem Marsu nebo na některém z měsíců velkých planet.

V jihoafrickém zlatém dole v Mponeng byla objevena bakterie obývající prakticky bezkyslíkaté a samozřejmě temné prostředí v hloubce 2,8 km. To ještě není nic tak zvláštního, extremofilní organismy prostě existují. Nakonec, tady byla třeba teplota na extremofily ještě celkem normální, 60 stupňů.

Candidatus Desulforudis audaxviator překvapil ale něčím jiným. Když vědci analyzovali vzorky DNA odebrané v dole, zjistili, že s výjimkou drobných laboratorních kontaminací patří všechny jedinému druhu. Tato bakterie tak vytváří svůj vlastní ekosystém a jsou jeho jediným obyvatelem; jak vidno, není to tak, že by systémy bez biodiverzity byly nutně nestabilní.

Znamená to, že v prostředí této bakterie neexistují žádné „kaskády“, kdy by produkty jedněch organismů byly vstupními látkami biochemie těch dalších. Všechno musí zvládnout organismus sám.

Zdroj: VTM Science