Lovci exoplanet mají nový nástroj – APP

Martin Tůma  |  Vesmír

Jedním z úkolů, který je na hranicích možností současné techniky, je hledání planet vzdálených hvězd. Vidět slabý odraz světla planety v záři mateřské hvězdy, je jako vidět světlo svíčky vedle naplno rozsvícených reflektorů fotbalového stadiónu.

A právě toto světlo nás zajímá. Jeho analýzou můžeme zjistit, z čeho se skládá atmosféra planety. Přestože to není snadné, není to nemožné. Když narazíme na hranice možností, posuneme je zase o kousek dále. Nyní máme nástroj, který dokáže odstínit světlo mateřské hvězdy a ukázat planetu. Metoda se jmenuje apodizace.

Její podstatou je vysoká, komplikovaná a pro obyčejného smrtelníka jenom těžko pochopitelná matematika. Na základě výpočtů jsou do povrchu malého plátku skla vybroušeny velmi složité vzory. Vznikne tak zařízení Apodizing Phase Plate, zkráceně APP, které je instalováno na Jižní evropské observatoři na hoře Paranal v Chile.

Za jeho vývojem stojí mezinárodní spolupráce evropských a amerických výzkumných ústavů a výsledek je doopravdy velmi působivý. Poprvé je možno přímo pozorovat planety, které obíhají ve vzdálenosti zhruba stejné jako naše Země od Slunce. Doposud dokázali astronomové pozorovat planety ve vzdálenosti Neptunu. Blízké planety detekovali podle jejich gravitačního vlivu na mateřskou hvězdu, nebo při jejich přechodu přes kotouč hvězdy.

Možná už brzo najdeme kamenné planety v zóně života, na které se potom zaměří i naše vesmírné uši programu SETI, jestli nezaslechnou nějaký vzkaz od mimozešťanů.