Loupeživý bílý trpaslík explodoval

J. PETR  |  Vesmír
hvězda

Kutáním v datech ze sedm let starých pozorování, objevili astronomové krajně neobvyklou supernovu. V roce 2002 si jí všimli jak profesionálové, tak i amatérští astronomové. Zazářila v galaxii NGC 1821 v souhvězdí Zajíce a pohasla neuvěřitelně rychle. Za tři týdny už nebyla na obloze vidět. Vědci ji zařadili mezi „obyčejné“ supernovy typu II, i když tento typ supernov obvykle přežívá tři až čtyři měsíce.

Teprve dodatečná analýza dat odhalila, že v době exploze převažovalo v materiálu hvězdy hélium, ale chyběl tu obvyklý vodík. Astronomové v ní naopak narazili na vanad, který se v supernovách většinou vůbec nevyskytuje. Podle astronomů z University of California v Berkeley jsme se stali svědky dosud neznámého typu kosmické exploze. V souhvězdí Zajíce vybuchla zřejmě dvojhvězda tvořená dvojící bílých trpaslíků. Jeden z nich začal svého společníka „okrádat“ o hélium a postupem času nabral tok plynu mezi oběma hvězdami takový kalup, že „napakovaný“ bílý trpaslík pod tíhou „naloupeného“ hélia explodoval.