Lepí jako brouk

J. PETR  |
Mandelinka

Někteří brouci z příbuzenstva mandelinek se dokážou doslova přilepit na listy rostlin pomocí drobných kapek vody. Přilnavá síla tenké vrstvičky kapaliny mezi povrchem listu a břichem brouka udrží hmyz nakrátko i proti stokrát větší síle, než jakou představuje broukova hmotnost. Vědci z Cornellovy university v New Yorku se nechali inspirovat malým broukem Hemisphaerota cyanea, který udrží po dobu dvou minut hmotnost 60krát převyšující hmotnost jeho těla. Vyvinuli přístroj, který broučí trik zdařile imituje. S pomocí přístroje se dokážou pevně přichytit k nejrůznějším povrchům.

Zařízení se skládá z desky provrtané velkým počtem malých otvorů, kterými se pumpuje kapalina. Jakmile se deska přitlačí na povrch nějakého tělesa, vytvoří se „kapalinové můstky“ a přístroj se „přilepí“. Původně začali vědci experimentovat s vodou, ale ta se rychle odpařovala. Nahradili ji proto olejem a tím problémy vysychání vyřešili. Platí, že čím menší dírky se v desce navrtají, tím pevněji pak deska drží. Prototyp má dírky o průměru 150 mikrometrů. Vědci předpokládají, že dokážou vyrobit desku se systémem dírek 1500krát menších.