Legenda Toyota Celica slaví čtyřicítku

Jaroslav Matějka  |  Auta

Marketingoví odborníci Toyoty měli dobrý nápad, když nový sportovní vůz, se kterým hodlala japonská automobilka zkraje sedmdesátých let dobýt svět, nazvali Celica. To jméno vycházelo z latinského coelica, což znamená nebeský či božský.

Poprvé se „božský sporťák“ objevil na Tokio Motor Show 1970. Druhá generace se pak vyráběla do roku 1981. Pozoruhodné na ní bylo, že se Celica představila v neuvěřitelných 70 modelových verzích! Jednou z nich byla Celica Supra, později se přidala Celica Camry.

Třetí generace nabídla na výběr tři karoserie – liftback, kupé a pro americký trh verzi convertible. V roce 1989 skončila výroba čtvrté generace modelu Celica. „Zadokolka“ byla nahrazena, nový vůz měl pohon předních kol a nový dvoulitrový motor.

Pouze tři roky (1990–93) byla vyráběna Celica páté generace, vozy měly oblé tvary karoserie a opět výklopné přední světlomety. Čtyřkolka GTFour reprezentovala šestou generaci. Měla vůbec nejsilnější motor 3S-GTE – zážehový dvoulitr s výkonem až 251 koní! Účastnila se také světového šampionátu v rallye.

Poslední sedmá generace modelu Celica cílila na mladou generaci zejména ve Spojených státech. V Evropě se nabízela se dvěma motory – 1,8 VVT-i (140k) a 1,8l VVTL-i (190 k). Tato verze nesla označení T Sport a v závěru výroby byla nabízena pouze v Japonsku. Poslední Toyota Celica sjela z výrobní linky 21. dubna 2006.

Nástupkyně? Od loňského tokijského autosalonu, kde proběhla premiéra konceptu Toyota FT-86, se automobiloví odborníci přou, zdali takto bude vypadat nástupkyně legendárního vozu Celica. Představitelé japonské automobilky si zatím dávají s odpovědí načas

Zdroj: E15
Foto: Toyota

Nejčtenější