Laser čmuchající TNT

Martin Tůma  |  Věda

Na celém světě dřímají v zemi smrtící pozůstatky dávných konfliktů, milióny min, stejně jako nepřeberné množství nevybuchlé munice. Není to tak dávno, co bomba z druhé světové války zabila tři pyrotechniky v Göttingenu. A to nemluvíme o desítkách obětí v Afghanistánu nebo Iráku, které mají na svědomí nastražené bomby.

Není proto divu, že řada vědců na celém světě zkoumá různé způsoby odhalení skrytých výbušnin. Jedním z velmi nadějných postupů je objev Dr. Grahama Turnbulla z Univerzity Sv. Ondřeje ve Skotsku. Pro detekci výbušnin používá polyfluoren, látku, která při „napumpování“ světlem dokáže vysílat laserové záření.

Vědci zjistili, že polyfluoren v případě kontaminace parami z TNT nebo jiných podobných výbušnin ztrácí svoji schopnost produkovat laserové paprsky. Látka reaguje i na velmi zředěné výpary.

Polyfluoren je potom potřeba vyčistit, aby začal opět fungovat – buďto půl hodiny na čistém vzduchu bez výparů, 3 minuty v dusíkové atmosféře, nebo 20 sekund ve vakuu. Polyfluoren je výrobně levný a dokáže odhalit zatím nejnižší koncentrace par výbušnin ze všech podobných látek a zařízení.

Budoucnost ukáže, jak rychle se podaří tuto metodu zavést do praxe a jestli bude stejně účinná v poli jako v laboratoři.