Kyslík na Saturnově měsíci

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Přesluhující sonda Cassini objevila kyslík a oxid uhličitý v atmosféře Saturnova měsíce Rhea.

Sonda Cassini prozkoumala v březnu letošního roku z těsné blízkosti pouhých 100 kilometrů další ze Saturnových „dítek“ – ledem pokrytý měsíc Rheu. Rhea je po měsíci Titanu druhým největším měsícem kroužícím kolem obří planety vybavené soustavou prstenců. Měří v průměru 1500 kilometrů. Přístroje sondy zaznamenaly přítomnost velmi řídké atmosféry. Ta vzniká bombardováním ledového povrchu měsíce vysokoenergetickými částicemi přilétajícími z vesmíru.

Překvapením byla přítomnost kyslíku. V každém krychlovém metru atmosféry se ho nachází asi 50 miliard molekul. Pochází zřejmě ze zmrzlé vody. Z té se kyslík uvolňuje, když je měsíc „válcován“ magnetickým polem Saturnu a v něm polapenými vysokoenergetickými částicemi.

Saturn a jeho měsíce

Dalším plynem tvořícím atmosféru Rhey je oxid uhličitý. Jeho koncentrace dosahuje 20 miliard molekul na kubický metr. Je možné, že molekuly oxidu uhličitého pocházejí z materiálu, který se uložil do masy měsíce už při jeho vzniku. Pak by měl oxid uhličitý z Rhey stejný původ, jaký má tento plyn uvězněný ve formě suchého ledu v kometách. Vědci ale nevylučují ani možnost, že vodní led na povrchu Rhey obsahuje jednodušší organické sloučeniny a oxid uhličitý vzniká jejich rozkladem vyvolaným opět „bušením“ vysokoenergetických částic přilétajících z vesmíru.

Jakkoli vypadají údaje o množství kyslíku a oxidu uhličitého v atmosféře Rhey „astronomicky“, ve srovnání s množstvím plynů například v zemské atmosféře jsou skoro zanedbatelné. Přesto vědci považují objev oxidu uhličitého a kyslíku na Saturnově měsíci za významný. Přítomnost obou plynů vytváří podmínky pro různé chemické reakce. Chemické složení tohoto tělesa tak může být podstatně pestřejší, než kdyby měsíc atmosféru neměl.

Zprávu o výsledcích průzkumu atmosféry přinesl prestižní vědecký týdeník Science.

Plány do roku 2017

Saturn a Titan - ilustrační foto

Sonda Cassini s výsadkovým modulem Huygens odstartovala ze země v roce 1997. V roce 2000 prolétla kolem Jupitera a zamířila k Saturnu, kde už objevila sedm nových měsíců. Nejdůkladnějšímu průzkumu podrobila měsíc Titan, ke kterému vyslala modul Huygens. Ten v lednu 2005 přistál na povrchu Titanu a pořídil tam stovky snímků.

Dnes pokračuje Cassini v misi průzkumem Saturnu a jeho dalších měsíců. Mise už byla dvakrát prodloužena. Předpokládá se, že Cassini zakončí svou misi v roce 2017 „sebevražedným“ pádem na Saturn.

Tip: Podívejte se na video se záběry Saturnu, video s průletem kolem měsíce Rhea a na průzkum Titanu.