Kvantová paměť

Martin Tůma  |  Věda

Divný, divnější, kvantový – asi tak lze fyzikou stupňovat toto přídavné jméno. A jedním z nejpodivnějších jevů kvantové mechaniky je kvantová propletenost a, jak říká Einstein, strašidelné působení na dálku.

Dvě částice pocházející ze stejného zdroje jsou spolu spojeny, a i když letí každá jiným směrem, tak jsou spolu spojeny klidně přes celý vesmír. Určení kvantového stavu jedné z částic okamžitě způsobí nastavení kvantového stavu druhé částice.

V současnosti fyzikové na tomto poli experimentují především s měřením polarizace dvojic fotonů. Díky kvantové propletenosti je možno provádět kvantovou teleportaci, kvantové šifrování a další velmi zajímavé věci.

Vědci z univerzity v Ženevě demonstrovali způsob, jakým je možné uložit samotnou kvantovou propletenost, resp. to tajemné pouto mezi dvěma částicemi. Pro pokus použili klasickou dvojici fotonů, z nichž jeden byl zachycen v krystalu z křemičitanu ytterbia s příměsí neodymu.

Po nějaké době krystal vyzářil „nový“ foton, který byl porovnán s druhou částicí původního páru. Propletenost zůstala zachována. Je úžasné, že něco tak křehkého, jako je kvantová propletenost dvou objektů, je možné zachytit, skladovat, a opět vytáhnout ze skladu.

Zdroj: http://arxiv.org/abs/1009.0489