Kráter odkrývá nitro Měsíce

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Dva údery asteroidů na jedno místo Měsíce zřejmě odhalily spodní vrstvy kůry našeho kosmického souputníka. Jen krátce po vzniku Měsíce udeřil do jeho jižní polokoule velký asteroid. Z místa dopadu vyrazil obrovské množství materiálu. Horniny v místě dopadu energie nárazu roztavila. Vytvořil se obří kráter o průměru bezmála půldruhého tisíce kilometrů.

Dnes jej známe jako pánev Jižní pól-Aitken. Říká se, že blesk dvakrát do jednoho místa neudeří. Pro asteroidy to neplatí. Do pánve dopadlo další, i když poněkud menší kosmické těleso. Po něm zbyla pánev Apollo o průměru 500 kilometrů. „Je to jako kdybyste zalezli do sklepa a tam vykopali další díru,“ říká americký astronom Noah Petro z NASA.

Výsledky výzkumu americké aparatury M3 pracující na palubě indické družice Chandrayaan-1 odhalily na dně pánve Apollo horniny s vyšším obsahem železa a to znamená, že se zde díváme na materiál z hlubších vrstev Měsíce. Na rozdíl od dna pánve Jižní pól-Aitken však nejsou tyto horniny promíchané masivním tavením a vypovídají věrněji o tom, co se pod povrchem Měsíce nachází.