Konec ropných emirátů na dohled?

M. Tůma  |  Věda
těžba ropy

Lidstvo je čím dále, tím více závislé na levné dopravě, převáží se kde co, přes celý svět a je to v důsledku levnější, než podobná věc vyrobená na místě. Doprava stojí a padá s cenou ropných produktů a s existencí ropných produktů. Proto se dnes bádá v mnoha oborech nad tím, jak ropu nahradit.

Zatím poslední, a potencionálně velmi perspektivní technologii, která kombinuje produkci paliva a zároveň odbourává ze vzduchu CO2, zveřejnil tým vědců z kalifornské UCLA. Jedná se o geneticky poskládaný organismus, odvozený z cyanobakterie Synechoccus elongatus, který má posílenou produkci enzymu RuBisCO. Díky tomu dokáže velmi účinně pomocí fotosyntézy přeměňovat vzdušný kysličník uhličitý na plynný isobutyraldehyd, který následně levným chemickým procesem je degradován na isobutanol.

Podle vedoucího týmu, profesora Jamese C. Liao, je ideální pro umístění bioreaktoru s cyanobakterií elektrárny na uhlí, nebo zemní plyn, stejně jako spalovny, kde se dosahuje vysokých koncetrací CO2. Místo vypouštění tohoto plynu do ovzduší, by jej potom bakterie rovnou proměnily na palivo pro automobily.

Profesor Liao ale připouští, že je před týmem ještě dlouhá cesta především v konstrukci levného bioreaktoru, kde se potýkají s problémem, jak co nejúčinněji distribuovat světlo do masy mikroorganismů. Bez světla se fotosyntéza zastaví a proces ztrácí na účinnosti. Pokud se ale vše podaří dotáhnout až do provozu, řekl bych, že zde máme vážného adepta na Nobelovu cenu, pokud ji nedostanou za biologii nebo chemii, tak cenu za mír by měli dostat určitě.