Konec noční můry aerolinek

Martin Tůma  |  Technika
Ilustrační foto (Foto: Shutterstock)

Společnosti v letecké přepravě rozhodně nemají na růžích ustláno. Stačila jedna neposlušná sopka na Islandu a mrak popela nad Evropou způsobil aerolinkám astronomické ztráty. Ale pohroma může přijít i z čistého nebe v podobě CAT – clear-air turbulence. Jev, který může zabíjet.

Nebezpečné clear-air turbulence (CAT)

Naše atmosféra je plná pohybu. Obvykle jsou silné větrné projevy doprovázeny mraky, deštěm, kroupami nebo sněžením. Důležité je, že meteorologický radar na palubě dopravního letounu dokáže tyto vedlejší projevy turbulencí zachytit a včas upozornit piloty na možné nebezpečí. Potom je možné s předstihem zvolit jinou trasu a neklidnou oblast obletět. Někdy to nejde – pak je důležité alespoň včas varovat cestující, aby si zapnuli pásy na svých sedačkách a přichystali pytlíky na zvracení.

Ilustrační foto (Foto: Shutterstock)

Oproti tomu jsou clear-air turbulence velmi zákeřné. Nejsou vidět a piloti o nich nevědí, dokud do nich nevletí. Ve své podstatě jsou to kapsy vzduchu s jiným atmosférickým tlakem, než jaké má okolí. Když letadlo bez varování vletí do oblasti silné turbulence, začne to s ním pořádně házet, a protože to nikdo nečeká, dochází ke zraněním a někdy i ke smrti.

Takto tragicky dopadl let v roce 1981, kdy průlet turbulencí stál život 32letou ženu. V roce 1997 způsobila turbulence nad Pacifikem celou řadu zranění pasažérů letu B741 společnosti United Airlines. V roce 2003 řádila turbulence z čistého nebe nedaleko Vídně. Odnesl to let společnosti British Midland. Naštěstí se to tentokrát obešlo bez vážnějších zranění mezi pasažéry nebo letovým personálem. Nicméně turbulence způsobila vážné poškození letadla.

Hledáme CAT

Clear-air turbulence jsou tedy nebezpečné jak pro zdraví a životy lidí na palubě letounu, tak pro letadlo samotné. Při prudkých změnách směru a výšky může dojít k přetížení, které překročí konstrukční limity draku letounu a následná oprava je velmi drahá. Někdy může dokonce dojít k vyřazení letounu ze služby.

Podívejte se, jak to na palubě může vypadat po silné turbulenci. (Video)

Proto se vědci snaží přijít na to, jak CAT včas najít a umožnit pilotovi nebezpečnou oblast obletět. Protože radar nemá šanci CAT zachytit, experimentovalo se s Dopplerovským LIDARem. Je to radar, který však pracuje s laserovými paprsky. I když se detekce dařila, jedná se o konstrukčně a finančně velmi náročné zařízení, jehož náklady na instalaci jsou v současné době pro aerolinky neakceptovatelné.

Nalézáme CAT

Boeing ale přišel se svým vlastním a levným řešením. Vědci si všimli, že rozdílná hustota vzduchu v oblasti CAT a mimo ni způsobuje změnu lomu světla a tím i deformaci obrazu horizontu. Zatímco LIDAR potřebuje vyslat laserový paprsek a změřit dobu a úhel, pod kterým se od CAT oblasti odrazil, Boeing zvolil jiný přístup. Pracuje s porovnáním obrazu, který získává z digitální mapy s profilem terénu a s obrazem z CCD kamery na přídi letounu snímající prostor před letadlem.

Ilustrační foto (Foto: Shutterstock)

Jádrem celého systému je software pro rozpoznání obrazu. Ten musí především eliminovat vliv pohybu letadla a odstranit z porovnávaného obrazu nežádoucí objekty, jako jsou mraky či jiná letadla. Potom hledá rozdíly mezi očekávaným a skutečným obrazem – deformace – označující oblast CAT. Přestože firma nezveřejnila úplně všechny technické podrobnosti, lze předpokládat, že kromě viditelného spektra kamera pracuje i v infračervené oblasti. Díky tomu by mohla kamera pracovat i v nočním režimu a také změny způsobené CAT by měly být v oblasti infračerveného záření výraznější.

Pokud se toto řešení osvědčí a Boeing jej začne testovat co nejdříve v ostrých provozních podmínkách, bude to jistě znamenat velkou úlevu. Nejen pro šéfy aerolinek, kteří mohou ušetřit na náhradách za zranění pasažérů či palubního personálu, ale i za neplánované opravy (konec konců i ony pytlíky nejsou zadarmo).

Kdo však tuto inovaci nejvíce pocítí a ocení, jsou pasažéři samotní. Obzvláště ti, kteří se bojí létání, budou mít zase o jeden důvod méně, proč se bát nastoupit do letadla.

Nejčtenější