Kolik žije na Zemi organismů

Jaroslav Petr  |  Příroda

V roce 2003 zahájili biologové systematický průzkum mořských mikroskopických forem života. V té době znali asi 6000 mořských mikrobů a odhadovali, že celkem může ve světových mořích žít asi 600 000 druhů mikroorganismů. V rámci programu International Census of Marime Microbes (ICoMM) odebrali přírodovědci vzorky vody z 1 200 různých míst moří a oceánů.

Genetici v nich identifikovali asi 18 milionů mikrobiálních genů, které patří statisícům různých mikrobů. Je jasné, že vědci ani zdaleka nepostihli celé spektrum druhové rozmanitosti moří. Ty nejstřízlivější odhady nyní počítají s 20 miliony druhů mořských mikrobů. Nelze vyloučit, že v moři žijí miliardy druhů mikrobů. Nejvyšší odhady expertů se pohybují v řádu bilionů druhů.

Na programu ICoMM se podílí asi 2000 biologů z více než 80 zemí celého světa. Na svém kontě mají nejeden pozoruhodný objev. Například na západ od jihoamerické pevniny objevili dno moře pokryté souvislou vrstvou mikrobů na ploše velikosti Řecka. Mikrobi jsou v moři doslova všude. Dokonce i bahno odebrané ze dna nejhlubších míst oceánu kypí mikrobiálním životem.

Někteří mikrobi žijí v moři v obrovských počtech. Jiní jsou ale poměrně vzácní. Vědcům vrtá hlavou, jak se mohou málo početné druhy mikroorganismů v konkurenci početnějších druhů udržet. Vše nasvědčuje tomu, že vzácní mikrobi sehrávají v mořských ekosystémech významnou roli. Možná produkují látky, které okolní mikrobi nutně potřebují, ale sami si je vyrobit neumějí.

Bohatství mikrobiálního mořského života ostře kontrastuje s druhovou chudobou vyšších mořských organismů. Plných devadesát procent druhů rostlin a živočichů žije na souši. Z toho také vycházely dosavadní představy o počtu organismů obývajících naši planetu.

V roce 1758 popsal švédský přírodovědec Carl Linné ve své knize Systema Naturae asi 9000 druhů rostlin a živočichů. Dnes čítá devět tisíc položek jen seznam ptačích druhů. Střízlivé odhady říkaly, že by na Zemi mohlo žít kolem 6 milionů druhů. Biologové s bujnější fantazií se domnívali, že šest milionů druhů vyčerpají zástupci hmyzu.

Celkový počet druhů se podle nich pohyboval kolem 30 milionů. Ty nejfantastičtější odhady kladly hranice pro počet pozemských druhů někam ke sto milionům. S miliardami či dokonce biliony druhů nepočítali ani ti největší snílci.