Kokain a genová terapie

Josef Tuček  |  Věda

Lidé propadlí kokainu, kteří se chtějí návyku zbavit, budou mít během dvou let šanci účastnit se pokusu, při němž je má ze závislosti vytáhnout genová terapie.

To je léčebný postup obvykle pro pacienty s dědičnými onemocněními, při němž se do jejich těla vnáší část DNA, která jim chybí či v jejich buňkách špatně funguje. Genová terapie je však stále léčbou experimentální a má střídavé úspěchy – může nemocného uzdravit, ale někdy také vyvolává zhoubné bujení.

Vědci, které vede Stephen Brimijoin z renomované kliniky Mayo v americkém Rochesteru, chtějí účastníkům pokusu dodat větší množství genů řídících vytváření enzymu, jenž ničí kokain v těle. Bude to zřejmě poprvé, kdy se má genová terapie použít nikoli k léčení genetických chorob, proti nimž lékaři nemají jiný lék, ale pro odstranění závislosti.

Jako mnoho léků i postupy genové terapie však pravděpodobně bude možné zneužít. Odborníci upozorňují, že by mohly sloužit také jako genový doping – k dodání vhodných genů například do svalů vrcholových sportovců, kterým by se tak mohl zvýšit výkon.

Zdroj: E15