Když stromy svítí samy místo pouličního osvětlení

Marek Lutonský  |  Příroda
Foto: Shutterstock.com

Budoucnost by mohla být romantická. Místo sloupů s pouličními lampami by cestu domů mohly osvětlovat samy aleje strojů. Tedy jejich listy, do kterých budou implantovány nanočástice zlata.

Začneme v akváriu

Podobně jako některé další objevy, i k tomuto došlo náhodou. Vědci na Tchajwanu hledali cestu, jak se při výrobě vysoce efektivních svítivých diod LED vyhnout použití drahých a toxických látek. Konkrétně u LED, zejména u těch bílých, se nelze obejít bez fluorescentního prášku, který obsahuje fosfor. Modré světlo diody se kombinuje se zářením tohoto materiálu a výsledkem pro lidské oko je čistá bílá.

Zajímavé odkazy: Stránku o LED pěkně zpracovala anglická Wikipedia, o výrobě diod si můžete přečíst na tomto webu.

Nevíme, jak to dopadlo s možnou náhradou fosforu, tchajwanci ale zjistili něco jiného. Když nanočástice zlata implantují do listů rostliny s latinským názvem Bacopa caroliniana, začne chlorofyl vyzařovat světlo. Bacopa caroliniana je původně bahenní nebo obojživelná rostlina, česky se jí říká bakuma karolínská, seženete ji v prodejnách pro akvaristy a prohlédnout si ji můžete na videu:

Ještě tak vypěstovat něco většího

Nanočástice zlata umístěné v listech reagují s ultrafialovým zářením, které pronikne atmosférou z vesmíru. Nastane efekt fluorescence, a ten donutí chlorofyl vyzářit viditelné červené světlo (luminescence).

K tomu všemu ještě začne v listech probíhat fotosyntéza. Takže lidstvo má nejen naději ušetřit energii při výrobě osvětlovacích prvků, energii spotřebovanou při jejich svícení, ale stromy jako vedlejší efekt v noci budou spotřebovávat oxid uhličitý a produkovat kyslík.

Tedy možná budou. Bakuma karolínská je totiž keřík, který dorůstá do výšky třiceti centimetrů, takže do alejí kolem cest je ještě daleko. Před vědci teď leží úkoly. Jak dosáhnout stejného efektu i u dalších rostlin a nakonec možná i stromů. Jak světelné záření zesílit, aby se dalo prakticky použít. Nikde se také neuvádí, jaké náklady je nutné vynaložit na získání potřebného množství nanočástic zlata a jestli to nakonec není dražší než výroba a provoz současné osvětlovací techniky.

Další informace: RSCPublishing.com, Inhabitat.com, Popular Science