Když se porvou trpaslíci

Martin Tůma  |  Vesmír

Povstali jsme z prachu hvězd, nikoliv obrazně, ale doslova. Ve vesmíru krátce po velkém třesku, kdy se hmota oddělila od záření nebylo moc na výběr. Jenom vodík a sem tam trochu hélia. A z toho chytrou opici neuhněteš. Teprve termonukleární reakce uvnitř hvězd stvořila další prvky.

Ale všechno, co je těžší než kyslík, pochází z explozivní smrti hvězd – z výbuchu supernov. Všechen vápník v našich kostech, všechno železo v naší krvi vzniklo někdy velmi dávno právě při explozi supernovy. Existují dva různé typy hvězd, které se mohou stát supernovou.

První je stará, unavená a vyhořelá hvězda, bílý trpaslík, který ale má blízko sebe hvězdného průvodce. Hvězdu, jako třeba naše Slunce, nebo rudého obra. Z této hvězdy pak krade hmotu tak dlouho, až překročí tzv. Chandrasekharovu mez. Tato mez definuje maximální hmotnost, kdy je v rovnováze gravitace a tlak plynu hvězdy. Po narušení rovnovážného stavu dojde k mohutné explozi, která rozmetá většinu hvězdy po širokém, dalekém okolí. V tomto případě mluvíme o supernovách typu I a,b,c.

Druhým typem supernov jsou velmi masivní hvězdy, které rychle spotřebují všechno svoje palivo a začnou se gravitačně hroutit. Mezitím ale projdou od fůze hélia až k fůzi železa a potom vybuchnou. I v tomto případě rozmetají většinu materiálu po okolí. Mluvíme o supernovách typu II.

Tým astronomů, vedený Hagai Peretsem, nyní v Harvard-Smithsonian Centru pro Astrofiziku a Avishay Gal-Yamem z Weizmannova Institutu pro vědu v izraelském Rehovotu ale našel další typ supernov. Vědci shromáždili rozsáhlý soubor údajů o explozi supernovy pod označením SN2005E. Supernovy jednotlivých typů mají velmi charakteristická spektra, podle kterých je možno je přesně určit, ale tato supernova nezapadala do žádné ze škatulek.

Navíc vědci zanedlouho objevily další takovou hvězdu, tentokrát SN 2002bj. Vědce mátl vysoký obsah hélia, vápníku a titanu ve zbytcích vybuchlé hvězdy. Nakonec bylo rozhodnuto založit novou třídu supernov speciálně pro tyto případy a vědci se snažili počítačovými simulacemi přijít na to, jak taková supernova vlastně vzniká. Výsledek je překvapil.

Zřejmě se jedná o důsledek rvačky dvou bílých trpaslíků, kteří kolem sebe krouží a vyměňují si hmotu, dokud jeden z nich nezačne mít navrch. Potom toho druhého obere o všechno hélium a nakonec vybouchne. Exploze pravděpodobně rozmetá obě hvězdy a obohatí okolí vesmír vápníkem a titanem44.

Vědci díky tomu mají vysvětlení, proč je vesmír tolik bohatý na vápník a odkud se vzaly pozitrony, pozorované poblíže jader galaxií. Jedná se totiž o pozůstatek rozpadu právě dříve zmiňovaného izotopu titanu.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Supernova http://www.physorg.com/…3492326.html