Když má auto dobrý zvuk

Ivan Verner  |  Auta

Výrobci vozů se zaobírají i tím, s jakými sluchovými vjemy je jejich produkt spojován. Význam takzvaného akustického designu u automobilů se zvyšuje. A bude i nadále – není totiž z bezpečnostních důvodů možné, aby elektromobily v budoucnu jezdily zcela potichu.

Akustický design se mezi výrobci prémiových automobilů v poslední době přeměnil v samostatný vědní obor. Začněme u zvuku motoru. Jak docílit toho, aby byl atraktivní? Touto otázkou se zaobírá například akustická laboratoř společnosti Volvo Cars ve švédské Torslandě. Ve stěnách a stropech akustické komory je tu zabudován komplexní systém výstupků absorbujících zvuk, které vytvářejí optimální podmínky pro testování zvuku motorů.

Dovnitř z okolí neproniká žádný zvuk, testy tedy nejsou rušeny žádnými stojatými zvukovými vlnami. Naopak tvrdá podlaha akustické laboratoře je velmi realistickou kopií povrchů, po kterých automobily obvykle jezdí. Dokáže vytvářet stejné zvukové efekty jako jízda po asfaltové vozovce.

Hlavní je – příjemný zvuk

Cílem této konkrétní laboratoře je prý dodat vozům Volvo unikátní skandinávský zvuk. Nesmí obtěžovat, musí sluchu lahodit. To, co auto vydává za zvuky, akustici dělí do tří skupin. Jsou to zvuky, které obtěžují, například vrzání nebo rachocení, hluk od vozovky či aerodynamický hluk, zvuky informační, to jsou zvuky různých ovládacích prvků nebo motoru.

Žádoucí jsou pak atraktivní zvuky – to je třeba cvaknutí zavíraných dveří nebo dobře vyladěný motor. Potřeba je eliminovat zvuky první kategorie tak, aby se ty ostatní co nejvíce přiblížily původnímu úmyslu. Co znamená skandinávský zvukový komfort, o nějž usilují konkrétně zde, v laboratoři společnosti Volvo Cars, vysvětluje Eva Lahti, její vedoucí pracovnice: „Ve Švédsku a ve Skandinávii vůbec máme mnoho rozsáhlých a tichých míst. Akustické prostředí je otevřené a volné, ne ‚nahuštěné‘. A taková očekávání naši zákazníci vkládají do zvuků automobilů Volvo. Pokud vůz jede stálou rychlostí, měl by motor vydávat příjemný, uvolňující zvuk. Pokud však prudce akceleruje z nízké rychlosti, měl by být rozdíl patrný i na zvuku motoru. Řidič by měl dostávat zpětnou vazbu, aby neztratil intuitivní spojení s vozidlem.“

U informačního zvuku motoru se experti snaží dosáhnout optimální rovnováhy – jízdní vlastnosti, hluk od kol, pocit z řízení a zvuk motoru by měly vytvářet jednotný a soudržný celek.

Ticho je nebezpečné

V jednom z předchozích čísel už jsme se zmínili o problému s tichým chodem elektromotorů. Z toho vyplývá nejen nebezpečí pro chodce, kteří si nemusejí všimnout blížícího se vozu, ale také vyniknou jiné, často nepříjemné zvuky. Proto je akustický design v tomto případě mimořádně důležitý.

Ve většině zemí budou pravděpodobně zavedeny zákonné normy, v některých státech USA už takové předpisy platí. V Evropě zatím probíhají diskuse o tom, jak tichý automobil může být.

Zdroj: MF Plus

Nejčtenější