Kdo byl Tutanchamonův otec?

Jaroslav Petr  |  Historie
Achnatonův chrám (Foto: Shutterstock)

„Definitivní“ rozluštění záhady původu faraóna Tutanchamona ohlášené vloni egyptskými vědci se zkomplikovalo. Všechno je jinak.

Tým expertů pod vedením egyptského archeologa Zahiho Hawasse podrobil zevrubné analýze jedenáct královských mumií z doby kolem roku 1300 př.n.l. Na konci loňského roku pak vědci zveřejnili v předním lékařském časopise JAMA studii, kterou Hawass označil za „konečný verdikt“.

Konečný verdikt se odkládá

Pod dohledem genetiků Alberta Zinka a Carstena Pusche provedli vědci i rozbory DNA královských mumií.

Tutanchamonova maska (Foto: Shutterstock)

Na jejich základě Tutanchamona označili za syna reformátorského faraóna Achnatona. Tutanchamonův otec a matka byli podle těchto analýz bratr a sestra. Ve dvou mumifikovaných nedonošených plodech uložených v Tutanchamonově hrobce určili vědci Tutanchamonovy nenarozené dcery. Mnohé závěry studie Hawassova týmu sklidily ostrou kritiku záhy po zveřejnění. Nyní se vědci opřeli i do rodokmenu Tutanchamonovy rodiny sestaveného na základě výsledků genetických testů.

Zink a Pusch zvolili pro určení příbuzenských vazeb mezi mumiemi techniku tzv. DNA otisků, která se používá i v kriminalistice. Více než 3000 let stará DNA mumií je ale silně narušená. Neblaze se na ní podepsaly i balzamovací techniky. Navíc prošly mumie rukama desítek a možná i stovek lidí. Ti všichni na nich zanechali malá množství své DNA. Ke kontaminaci mumie cizí DNA stačí jediná kapka potu, jež skane z čela archeologa, dělníka na vykopávkách nebo muzejního restaurátora.

Mumie vyschlá na troud pot a v něm obsaženou DNA okamžitě vsákne. Kdo ví, čí DNA Zink a Pusch analyzovali. Vůbec to nemusela být DNA dávných faraónů. Na „konečný verdikt“ o tom, kdo byl Tutanchamonovým otcem a jaké byly další příbuzenské vazby mladého faraóna, si ještě počkáme.

Dohady o příčině smrti

Hrob KV62, v němž našel poslední místo odpočinku mladičký faraón, byl jedním z mála, které nebyly úplně vyloupeny. Vděčil za to zřejmě skutečnosti, že nad touto hrobkou ležely ruiny chatrčí dělníků zaměstnaných při budování hrobek v Údolí králů. V roce 1922 narazil na hrobku anglický archeolog Howard Carter a vynesl z ní obrovské množství nejrůznějších předmětů.

Podívejte se na dobové video vytvořené po objevení Tutanchamonovy hrobky. (Video)

Kolem Tutanchamona a jeho hrobky kolovaly od počátku fámy a zkazky. Spekulovalo se o faraónově kletbě v souvislosti s lidmi, kteří vstoupili do hrobky. Nejrůznější teorie spřádali vědci o příčinách Tutanchamonovy smrti. Jednu dobu se tvrdilo, že byl zavražděn ranou do týla. Tým Zahiho Hawasse došel k závěru, že faraón byl nakažený malárií, zdědil po dědovi deformaci nohy a zemřel na následky komplikované zlomeniny, kterou zřejmě utrpěl při pádu.

Také k těmto závěrům Hawassova týmu však měli odborníci celou řadu výhrad. A tak je jisté jen jedno. „Poslední slovo“ o Tutanchamonovi, jeho rodině a životě ještě zdaleka nepadlo.