Každý sedmý člověk má geny na dožití se sta let

redakce E15  |  Věda

Zhruba patnáct procent lidí se může dožít sta či více let. Ale většině z nich to překazí nemoci, nezdravý způsob života či úrazy. Naznačuje to výzkum americko-italského týmu genetiků, který zveřejnil špičkový vědecký časopis Science.

Vědci zatím nejlépe popsali, které dědičné vlastnosti přispívají k dlouhověkosti. Prozkoumali genetické kódy 1055 osob starších sta let, porovnali je s běžnými lidmi a pomocí statistických metod určili, které kombinace genů vedou k dosažení extrémně vysokého věku, a to s pravděpodobností na 77 procent. Tato přesnost postačuje k sestavování genetických modelů, nestačí však na dostatečnou předpověď dožití konkrétního jednotlivce.

V průmyslových zemích se nyní v průměru dožívá sta let jeden ze šesti tisíc lidí. Věku 110 let se pak dožije zhruba jeden člověk ze sedmi milionů.

Genetické předpoklady se samozřejmě mohou projevit, až když lidstvo méně ohrožují nemoci, úrazy či nedostatečná výživa. To se děje právě v současné době. Například statistiky z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy zaznamenávají, že na přelomu 19. a 20. století se ze 100 tisíc dětí narozených v českých zemích dožilo věku pěti let jen zhruba 70 tisíc, ostatní do té doby zemřely.

Padesátky se kolem roku 1900 dožívala jen polovina lidí. Lepší výživa a lékařská péče způsobily, že – jak dokládají statistiky Světové zdravotnické organizace – nyní narozené české ženy mají v průměru naději na dožití se 80 let a muži 73 let.

Zdroj: E15