Kameny na stavbu Stonehenge putovaly v koších

Jaroslav Petr  |  Historie

Jak transportovali stavitelé Stonehenge mnohatunové kamenné bloky na vzdálenost stovek kilometrů? V proutěných koších!

Lidé, čarodějové a mimozemšťané

Základy impozantní stavby Stonehenge byly položeny kolem roku 3000 př.n.l. a kamenná svatyně pak v průběhu staletí měnila vzhled. Od začátku zřejmě sloužila jako pohřebiště. Orientace některých kamenů napovídá, že se tu odehrávaly rituály spojené se slunovratem.

Zpočátku bylo Stonehenge tvořeno kruhovým náspem a příkopem později doplněným o kruhovou stavbu z kůlů. Zhruba kolem roku 2600 př.n.l. se stal dominantním materiálem kámen. Neolitičtí zemědělci transportovali čtyřtunové bloky z kamene pocházejícího mimo jakoukoli pochybnost z velšských Preseli Hills vzdálených 250 kilometrů. Někteří vědci se domnívají, že část transportu obstaral za pravěké lidi ledovec, který v ledových dobách dotlačil velké kusy kamene z Preseli Hills podstatně blíže dnešní svatyni.

I pak zůstával transport tvrdým oříškem. Ani v dnešní době, kdy se můžeme spolehnout na jeřáby, těžké náklaďáky a v neposlední řadě i na pevné silnice s hladkým povrchem, není nakládání, převoz a opětovné vyložení kamenného bloku hračka. Vědci, laici i šarlatáni nabízejí bezpočet vysvětlení. Od tradičního vlečení kamenů na dřevěných saních odvalovaných po dřevěných válcích až po výpomoc mimozemšťanů nebo čáry starých šamanů.
 

Koš v roli pneumatiky

Elegantní řešení transportu vymyslel britský inženýr Garry Lavin. Podle něj sloužily k transportu masivní koše spletené ze silných prutů a větví. Koš se navlékl na stojící čtyřtunový kámen o rozměrech zhruba 2×1,5×0,8 metru a ten se utěsnil uvnitř koše dalšími větvemi a klacky. Pak lidé převrátili koš i s kamenem na bok a proměnili jej na válec, který bylo možné poměrně snadno koulet a to i po relativně nerovném terénu.

Prstenec spletený z proutí sloužil jako jakási široká pneumatika. S kopce bylo asi lepší jít kulícímu se koši s kamenným blokem z cesty, protože drtil vše, co mu přišlo do cesty. Do kopečka s ním měli lidé mnohem více práce. Materiálu pro opravu poškozené „proutěné pneumatiky“ bylo všude kolem dost a dost.

Garry Levin odzkoušel princip transportu s poněkud menším kamenem a zkoušky dopadly na jedničku. Jestli tak ale dávní stavitelé skutečně dopravovali materiál na stavbu Stonehenge, s jistotou nevíme. Také asi nepoužili koše na transport kamenných bloků, které byly usazeny do kruhu někdy v období mezi roky 2600 př.n.l. a 2400 př.n.l. a proměnily Stonehenge do podoby, v jaké ho známe dnes. Tyto bloky jsou vysoké přes 4 metry a váží kolem 25 tun. Kámen na jejich výrobu pochází z Marlborough Downs asi 40 kilometrů severně od Stonehenge.

Tip: Fotky z postupu při rekonstrukci transportu v koších.

Foto: Shutterstock

Nejčtenější