Kam mizí gigantičtí žraloci?

|  Příroda
žralok

Žralok veliký (Cetorhinus maximus) je po žralokovi obrovském druhým největším žralokem, jakého můžeme potkat v dnešních mořích a oceánech. Rekordní exempláře žraloka velikého dorůstají délky bezmála čtrnácti metrů a hmotnosti 20 tun. V létě a na podzim jsou tito žraloci vidět celkem běžně v chladných vodách po celém světě. Pak ale zmizí. Vědci se domnívali, že tráví čas spánkem u dna. Tato teorie vzala za své díky sledování žraloků velikých, kteří nesli na těle satelitní vysílač. Ukázalo se, že žraloci migrují do tropů.

Cestují v hloubce od 200 do 1000 metrů a po celé měsíce se nevynoří. Proto zůstaly jejich návštěvy tropických moří dokonale utajeny. Američtí vědci vystopovali žraloky označené v severním Atlantiku na „zimní dovolené“ až v Karibském moři. „Tak daleké pouti žraloků jsou pro mě absolutní šok,“ přiznal vedoucí výzkumného týmu americký biolog Gregory Skomal. Zdá se, že celosvětová populace žraloků velikých je vzájemně propojená. Při páření se mohou potkat i jedinci, kteří původně žili v různých koutech světa.