Jupiter věznil kometu

J. PETR  |  Vesmír
kometa

V polovině minulého století uvízla kometa Kushida-Muramatsu na plných dvanáct let v osidlech gravitace Jupitera. Když se z nich vymanila, změnila se její dráha natolik, že dnes čas od času ohrožuje Zemi. Japonští a britští astronomové propočítali dráhu komety Kushida-Muramatsu z údajů jejích objevitelů z roku 1993 a z údajů získaných během návratu této vlasatice v roce 2001. Ukázalo se, že kometa přilétla do sluneční soustavy z vnějšího vesmíru v roce 1949 a vzápětí ji polapil svou gravitací Jupiter.

Kometa se pohybovala po neuvěřitelně klikaté dráze a hned třikrát se těsně přiblížila k povrchu planety. Hrozila ji podobná kolize s Jupiterem, jaká v roce 1994 ukončila život komety Shoemaker-Levy 9. Nakonec však kometa Kushida-Muramatsu v roce 1962 ze zajetí Jupiterovy gravitace unikla. Kometa není ani prvním ani posledním kosmickým tělesem, které se dočasně stalo „zajatcem“ Jupitera. Astronomové jich už objevili pět. Dokazuje to, že Jupiter působí svou gravitací jako gigantický „vysavač“ chránící vnitřní planety sluneční soustavy včetně Země před nebezpečnými tělesy z vnějšího vesmíru.