Jupiter pod palbou

Martin Tůma  |  Vesmír

Naše největší planeta teď zažívá těžké časy. Jakoby nestačilo, že přišla o svůj pruhovaný háv, schytala v posledním roce už dva zásahy od vesmírných těles. Vzhledem k tomu, že je tato planeta po bedlivým dozorem celé armády astronomů, nemohlo nám to uniknout.

Amatérský astronom Anthony Wesley zachytil 19. června v loňském roce velkou černou skvrnu poblíž jižního pólu planety. Jeho pozorování později potvrdil astronomové z NASA Infrared Telescope Facility na Havaji. Díra po kulce, jak útvaru v atmosféře Jupitera říkají vědci, napovídá, že se jednalo o asteroid rodiny Hildy.

Později se na místo dopadu zaměřil u Hubble a jeho snímky měly způsobit malou senzaci ve vědeckém světě. Měly, ale přebyla je jiná událost. Anthony Wesley a Christopher Go zachytili další drtivý dopad – tentokrát na severní polokouli planety, když do Jupitera 3. června tohoto roku udeřil další asteroid.

V tomhle případě se dokonce podařilo pořídit video ze srážky, které naleznete v odkazech pod článkem. Dvakrát za rok je už celkem dost na to, abychom se zamysleli nad obranou Země před podobnými nezvanými návštěvníky, co říkáte?

Video: