Jsou uhlíkové nanotrubičky zdraví nebezpečné?

Martin Tůma  |  Věda

Uhlíkové nanotrubičky, dále jen CNT (z anglického Carbon NanoTubes) jsou velmi perspektivním materiálem pro celou řadu odvětví, díky jejich unikátním mechanickým a elektrickým vlastnostem. A s tím, jak se tento materiál dostává z laboratoří do běžných výrobků, je nutno sledovat i zdravotní rizika, které to může přinášet.

Jedna z lékařských studií upozorňovala na možnost, že vdechnutí CNT vede vzniku mezoteliomu, nádoru z buněk pohrudnice. Podobný proces byl pozorován u drobných částeček azbestu, které se uvolňují například z brzd automobilů. Narozdíl od azbestu se ale zdá, že CNT v našem těle mnoho škody nenadělá. Podle nedávno publikovaného výzkumu švédských a amerických vědců mohou být CNT v našem těle rychle a neškodně rozloženy na vodu a oxid uhličitý.

Tuto službu pro nás dělá enzym myeloperoxidáza (MPO), běžně se vyskytující v naší krvi. Zatím nemůžeme s určitostí říci, jestli jsou CNT zdraví nebezpečné, ale tento výzkum naznačuje, že si s nimi naše tělo dokáže poradit a možná půjdou CNT použít i v medicíně. Fullereny (exotické molekuly podobné kopacímu míči) se už pro medicínské účely používají.