Jedovaté antarktické chobotnice

Jaroslav Petr  |  Příroda

Někteří hlavonožci nespoléhají při lovu jen na sílu svých chapadel a ostré zobákovité čelisti, ale vypomáhají si prudkými jedy. Chobotnice kroužkovaná (Hapalochlaena lunulata) disponuje jedním z nejsilnějších toxinů živočišné říše tetrodotoxinem.

Nevyrábí si ho sama. Tetrodotoxin pro ni dělají symbiotické bakterie Vibrio alginolyticus. Australští vědci nyní prozkoumali jedy chobotnic, jež žijí v ledových vodách při březích Antarktidy. Podle všech zákonitostí by při tak nízkých teplotách neměly jedy působit. Ve skutečnosti jsou toxiny antarktických chobotnic překvapivě silné i při teplotách pod bodem mrazu.

Hapalochlaena lunulata

Vědci zjistili, že antarktické chobotnice vybavila příroda pestrou směskou toxinů, jež jsou na rozdíl od bakteriálního tetrodotoxinu produkovány přímo organismem hlavonožců. Významné místo mezi nimi patří krátkým bílkovinným řetězcům. Biochemické mechanismy účinku těchto exotických toxinů zůstávají záhadou.

Vědci však doufají, že další výzkum tyto otázky zodpoví. Od jedů chobotnic by mohly být odvozeny molekuly využitelné jako léky k tišení bolestí nebo k léčbě takových onemocnění, jako jsou alergie či nádory.

Foto: fotobanka Shutterstock