Jednosměrka pro mikrovlny

J. PETR  |
Jednosměrka pro mikrovlny

Vědci z Massachusetts Institute of Technology vyvinuli materiál, který je průstupný pro elektromagnetické záření jen jedním směrem. Funguje pro záření jako ventil nebo záklopka. Tým vedený materiálovým inženýrem Zheng Wangem použil pro konstrukci „záklopky“ fotonické krystaly z feritových materiálů. Ty odrážejí mikrovlny bez ohledu na to, z jakého směru na ně dopadají. Pokud vědci vystavili fotonický krystal silnému magnetickému poli, začal se chovat úplně jinak.

V jednom směru jsou mikrovlny materiálem postupně pohlcovány a „vyhasínají“. V opačném směru se však mikrovlny pohybují bez omezení a krystalem procházejí. Krystal je tak pro jednosměrně průchodný. Wang nyní pracuje na modifikaci materiálu tak, aby umožňoval průchod záření s vyšší frekvencí. Rád by získal „jednosměrky“ pro terahertzové vlny a pro viditelné světlo. Nové materiály by mohly posloužit jako výkonnější vodiče světla, než jakými jsou současné světlovodné kabely. Nabízí se také ke konstrukci prvků analogických k diodám. Uplatnily by se při konstrukci výpočetní a telekomunikační techniky.