Jedna stopa nespí - novinky 2010 - 2. část

Přemek Vaněk  |  Auta

Z pohledu fyzikálního jsou mašiny nejhbitější motorová vozidla. Pocity maximálního zrychlení nebo vítr ve vlasech jsou v porovnání s autem nesrovnatelné a druhou dimenzi objevuje stále víc lidí. Začátkem sezony je čas podívat se, co by tak stálo za svezení.

HONDA VFR 1200 F

Jestli nějaký model zažije letos revoluci, tak u VFR je to na sto procent. Motorka, která proslavila koncepci čtyřválce do V, nás provází od druhé půlky osmdesátých let a letošní ročník je jasným mezníkem. Objem z dosavadních osmi set kubíků narostl na 1237 cm3, výkon na 172 koní. To je na sportovně cestovní motorku parádní porce. Drtivá část točivého momentu se nachází hned ve spodních otáčkách a poprvé v historii má VFR zadní kolo poháněné kardanem.

HONDA VT 1300 CX

Hondí třináctikilo je důkazem toho, co bylo uvedeno a začátku, tedy že se některé mašiny už na pásu dostávají tam, co si dřív dovolily jen radikální představby. Přesně taková je VT 1300 a nejlepší je, že člověka v první chvíli ani nenapadne, že by mohlo jít o hondu. Jednoduchý trubkový rám, předkopnutá vidlice s jednadvacetipalcovým tenkým kolem a motor s obrovitými válci nemají chybu.

Chladič kapaliny je zcela inkognito zasazen do přední části rámu, rázného krouťáku je kopa hned od volnoběhu, radikální chopper jezdí za pět litrů a jako jediný ve své třídě může být na přání vybaven i ABS.

HUSABERG FE 390

U terénních motorek to po nástupu japonských hliníkových rámů vypadalo, že už není co vymyslet. Husabergy ale ukázaly, že je, a vloni přišly s nevídanou koncepcí. Za pozdvižením stojí neobvykle postavený motor s válcem trčícím dopředu, převodovkou v dolní části a plastovým podsedlovým rámem fungujícím zároveň jako nádrž.

Snaha o centralizaci hmoty se tak dostala na historické maximum a novým modelem s touto koncepcí je enduro FE 390. Teréňák se bude nejvíc hodit na závody cross-country, menší objem proti verzi 450 udělá radost i hobíkům.

KAWASAKI 1400GTR

Čtrnáctistovka by se dala popsat jako velice rychlý obývací pokoj a slovo rychlý má svoje opodstatnění, protože motor vychází z dvousetkoňového modelu ZZR. GTR je naladěno sice na menší výkon, ale masivnější točivý moment, za kterým stojí i variabilní časování ventilů. Pod plynem jede kawa díky pevnému rámu jako po kolejích a bezpečnost zvyšuje brzdový asistent s ABS.

Vychytávkou pro nulový stres při akceleraci je systém kontroly trakce odvozený ze závodů nebo automatické monitorování tlaku v gumách, automaticky varující při nebezpečném poklesu. Součástí konstrukce jsou aerodynamické odnímatelné kufry, za chladna srdce zaplesá nad vyhříváním rukojetí a kromě ukazatele ekonomického stylu jízdy je možné šetřit palivo přepnutím motoru do úsporného režimu.

KTM 690 DUKE R

Rakouský vévoda je jedním z mála naháčů s jednoválcovým motorem, ale asi jediným, komu se menší motor odpouští, protože hravost motorky a živost agregátu nezná mezí. Velký jednobuch je zavěšen v příhradovém trubkovém rámu, u verze R, která je letošní novinkou, nalakovaném v oranžové barvě. Žraločí dravost dávají najevo agresivně řezané plasty, lehké motorce stačí vpředu jeden velký kotouč a hodně pěkným nápadem je výfuk vedený pod motorem.

Že KTM u vévody spoří každý gram, je vidět na karbonovém předním blatníku, pérování má sportovní talent a v sedle duka vás čeká jen nefalšované nadšení z řízení.

MV AGUSTA F4 1000 R

Vedle Ducati představují superbiky MG Agusta další vrchol italské techniky, a jestli je Ducati Ferrari, pak si MV Agustu můžete představit jako Lamborghini. Litrový čtyřválec, pro letošek nově postavený, má výrazně předělanou klikovou hřídel, kratší sací potrubí a novou řídicí jednotku Marelli, která má na povel i systém kontroly trakce. Z italského krasavce se podařilo dostat skoro sto devadesát koní a z každého detailu na vás hledí prvotřídní dílenská práce.

Šasi je po evropsku příhradové trubkové a převodovka je šestistupňová kazetová, tedy taková, že ji z motoru vyndáte raz dva a můžete laborovat s odstupňováním, co hrdlo ráčí. Zajímavostí je, že se litr dělá ve škrcené a otevřené verzi, slabší F4 jede 240 a silnější 305 kilometrů za hodinu. Ještě o něco vyšší rychlosti, konkrétně 312 km/h, dosahují modely omezené série F4-R 312, které se svou maximálkou dokonce chlubí už v názvu.

YAMAHA XJ6 DIVERSION F

Řada XJ znamená trojici více či méně okapotovaných šestistovek a cílem této třídy je nabídnout snadné řízení, dostatečně živý motor a cenu pro všechny. K naháčovi a polokapotovanému diversionu přibyla verze F s celokapotou chránící pilota před větrem a deštěm. Celá mašina je postavena, aby se ovládala jedním prstem, dalo se na ní jezdit čtyřiadvacet hodin denně a vyhovovala všem včetně začátečníků nebo roštěnek.

Motorce nechybí rysy ze sportovních modelů a v provedení s celokapotou nikoho ani nenapadne, že je to jeden z představitelů dostupných šestikil.

YAMAHA YZF-R6

Najdou se motorkáři, co nad sportovními šestistovkami ohrnují nos a zastávají názor, že na litr nic nemá. Úroveň, na niž se ale šestky dostaly, se nedá přehlížet. R6 patří v nabité třídě supersportů vždy k nejlepším zbraním a čtyřválec pro rok 2010 dosahuje neuvěřitelných 16 tisíc otáček. Honba za snížením hmotnosti se odrazila v použití magneziové hlavy válců a už před nějakou dobou začala Yamaha používat elektronický plyn a sání s proměnnou délkou.

Zdroj: Formen

Nejčtenější