Jedna stopa nespí - novinky 2010 - 1. část

Přemek Vaněk  |  Auta

Z pohledu fyzikálního jsou mašiny nejhbitější motorová vozidla. Pocity maximálního zrychlení nebo vítr ve vlasech jsou v porovnání s autem nesrovnatelné a druhou dimenzi objevuje stále víc lidí. Začátkem sezony je čas podívat se, co by tak stálo za svezení.

Zatímco u aut se výsledný výrobek stále více vzdaluje základním jízdním požitkům člověka, motorky jsou ze své podstaty striktní. Spíše než výsledky ve vývoji hybridů se u nich sleduje, kdo kde ušetřil kilo anebo přidal koní. Tvrdě se ovšem bojuje ve všech kategoriích a zlepšení ve výrobě dovolují sériově realizovat odvážnější a dřív neproveditelné nápady. Konstruktéři nezapomínají na nikoho, motorky se lépe řídí a trend cen nám může taky dělat radost.

Cestovní motorky dovolují polykat kilometry, jako byste seděli v obýváku, a u všech strojů se hodně zlepšuje odpružení. Jako přisátá dnes jede dneska téměř každá nová mašina. Jak zadek na hrnci potom sedí supersporty a superbiky, které jsou technickým vrcholem. I s ekologickým výfukem pod vámi hřímá kolem dvou set koní a například Suzuki a Kawasaki mají gentlemanskou dohodu, že elektronicky omezí maximálku na 300 km/h.

Naopak na hodně klidné ježdění jsou choppery a retro naháče. Zde se dostala sériová výroba do stavu, jehož dříve dosahovaly pouze přestavby. U některých motorek nevíte, jestli si ji člověk nepostavil sám (v dobrém), nebo jestli to někdo vyrobil na pásu, navíc i díky tomu, že už v originálním příslušenství je nabito, a to nejen v této kategorii.

APRILIA RSV4 R

Italská továrna ještě před pár lety závodila s dvouválcem a nebylo to špatné. Když motoru přidala další dva písty, bylo to ještě lepší, a tak vznikla řada RSV4. Pohonná jednotka už není od rakouského Rotaxu, ale vyvinutá v Aprilii a 180koňový motor ovládáte systémem wire-by-wire. To znamená, že otáčením rukojeti taháte sice za lanko, to ale nevede nikam a snímá ho senzor. Ten pošle do řídicí jednotky informaci, o kolik chcete přidat, počítač vás vyhodnotí a sám přidá, jak nejlíp umí.

Spolu se základní verzí se vyrábí varianta Factory, a ta už nemá do závoďáku na značkách vůbec daleko. Zejména díky systému sání s variabilní délkou, nejlepšímu dostupnému pérování Öhlins, velkému množství karbonových dílů a ultralehkým kolům z kovaného duralu.

BMW R1200 RT/R1200 GS

Bavoráky nejsou jen auta a po roce 2000 se z motorek pro německé pupkáče začaly stávat stroje srovnatelné se světovým vrcholem. Jak velkoenduro GS, tak cestovní koráb RT mají nový motor s ventilovým rozvodem DOHC a dvouválcový boxer používaný v obou modelech pochází z omezené sportovní série HP2.

Jediný boxer na trhu dosahuje sto deseti koní, točivého momentu malého auta, a kdo by chtěl výkonu víc, asi to půjde, protože u HP měl motor 133 hřebců. Spolu s DOHC dostal bavorák elektronicky řízenou výfukovou přívěru, se kterou se jednak líp jede a jednak by měl mít Helmut hrubější zvuk…

DUCATI MULTISTRADA 1200

Cit Italů pro fajnovou techniku je známá věc a Ducati je pro jižany něco jako konstrukční výkladní skříň. O nové generaci Multistrady sice kolovaly už před jejím příchodem pověsti, ale výsledný exemplář vyrazil všem dech! Dvanáctikilo v sobě spojuje superbikový motor, pérování s vyšším zdvihem pro možnost projet i po polňačce a pár prvků pro útulné cestování.

Precizní dílenská práce je vylepšena vymoženostmi jako kontrola trakce nebo čtyři režimy průběhu výkonu. Na závěr to nejlepší, a tím je elektronicky seřiditelné odpružení, které umí samo reagovat na zatížení motorky nebo se v režimu Enduro o pár centimetrů zvednout a překonat pařezy.

DUCATI 1198/S/R/1198S CORSE

Sportovní motorky jsou ty, které Ducati zajistily nehynoucí slávu v dějinách motocyklů, a superbiková řada 1198 je dalším pokračováním. V okruhovém světě jsou dukárny stejně nepřehlédnutelné jako ferrari mezi auty a jejich hlavním znakem je příhradový trubkový rám s jednoramennou kyvnou vidlicí.

Nic takového u japonců nenajdete, stejně jako takhle ostrý dvouválec s rozevřením do pravého úhlu. Ducati jsou prostě jedinečné a každá další verze od 1198 je ještě jediněčnější a rychlejší. Mohou za to například komponenty z uhlíkových vláken, podvozek Öhlins, systém kontroly trakce nebo nastavitelné palivové mapy.

BMW S1000RR

Továrna s modrobílou vrtulí ve znaku přikročila k radikálnímu kroku, představení úplně nové série. K písmenům R a K přibylo označení S, asi jako superbike, protože 1000RR není nic jiného. Motorka vznikla jako homologační série pro speciál v MS, kde s ním jezdí dvojnásobný mistr světa Troy Corser. Ve čtyřválci jsou titanové ventily a továrna se chlubí, že s váhou lehce pod 60 kilo má nejlehčí litrový agregát na světě. Převodovka nepostrádá řadicího asistenta, který dovoluje řadit nahoru bez ubrání plynu.

Hned z paluby si můžete zvolit jeden ze čtyř režimů chování motoru. Na nejumírněnější pro povrch se špatnou adhezí je 150 koní jemnější reakce a nejostřejší Race vám plnokevníků nabídne 193 s ostrým tahem. Nejvyšší rychlost je sice omezená na 299 km/h, ale maximální radost zažijete při zrychlení z nuly na stovku, která je rovné tři sekundy.

HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER 48

Sportstery jsou v inventáři H-D od roku 1957, a zatímco na zeměkouli se změnilo leccos, sportster se pořád drží stejné myšlenky – dvě kola, motor a co nejmíň kolem. Přední blatník je úplná miniatura, sedlo jen pro jednoho, nízká řídítka, nad světlem jeden kulatý budík a v rámu dunivá dvanáctistovka. Na kolech jsou macaté balony a označení odkazuje na rok 1948, kdy harley poprvé použil typickou nádrž s „burákovým“ tvarem.

HARLEY-DAVIDSON ELECTRA GLIDE ULTRA LIMITED

Americkou techniku netřeba představovat a není ve světě motorek legendárnější značka. Electra glidy nejsou ničím jiným než cestovním korábem po americku a odnož Ultra Limited z ní jednoznačně dělá rollse bentleyho jedné stopy. Srdcem je klasický vzduchem chlazený dvouválec, ovšem u speciální edice s objemem hned 1690 kubíků.

Bublák je zasazen v tuhém rámu, dálniční vítr odráží dostatečně rozměrná kapotáž, do kožených křesel je radost se zabořit a příslušnost k edici Ultra Limited dává H-D najevo luxusním dvoubarevným lakem.

Dokončení příště

Zdroj: Formen

Nejčtenější