Japonské ohlédnutí

Martin Tůma  |  Vesmír

Japonská kosmická agentura (JAXA) může slavit. Uplynulý měsíc pro ni byl jeden úspěch za druhým. Nejprve úspěšně odstartovala do kosmu dvojice sond – Akacuki pro průzkum Venuše, a Ikaros – technologický demonstrátor sluneční plachetnice. A je to právě Ikaros, který drží světové prvenství.

Sonda na začátku června úspěšně napnula svoji plachtu, nabrala do ní sluneční vítr a začala zrychlovat. Prozatím jde o nepatrné zrychlení (0,004mm/s2). Ikaros má v praxi ověřit technologie, které hodlá JAXA využít pro konstrukci sondy na průzkum planety Jupiter a jeho okolí.

Solární plachta ve tvaru elegantní květiny s průměrem přes 50 metrů má kromě slunečního větru zachycovat i dost energie solárními články pro pohon iontového motoru. Sonda by měla kromě Jupitera navštívit i Trojany, skupinu planetek obíhajících kolem Lagrangeova bodu této planety.

Dalším velkým úspěchem JAXA bylo přistání pouzdra kosmické sondy Hayabusa. Tato sonda po převelkých peripetiích možná přece jenom nakonec dopravila na Zem mikroskopické vzorky z asteroidu Itokawa. Podle posledních zpráv v něm byly nalezeny malé částice materiálu. Na finální potvrzení, že se opravdu jedná o vzory z asteroidu, si ale budeme muset ještě chvíli počkat.

Otevření pouzdra a veškerá manipulace se vzorky se musí odehrávat v přísně kontrolovaném laboratorním prostředí, aby se zabránilo možné kontaminaci vzorků a tím i jejich znehodnocení. Poté, co na přílet sondy čekali vědci celou řadu let, už pár týdnů nehraje žádnou roli – pečlivost a opatrnost především. To, jestli opravdu sonda dovezla vzorek z Itokawy se dozvíme do konce prázdnin nebo začátkem září.