Jak vidí had teplo?

Jaroslav Petr  |  Příroda

Bílkovina, díky které člověk vnímá chuť japonského křenu wasabi, pomáhá hadům vidět potmě. Hadi vnímají infračervené záření zvláštním orgánem umístěným v jamce mezi okem a nozdrou. Vidí tak potmě nejen teplokrevnou kořist, ale i nepřátele z řad velkých savců a ptáků.

Mechanismus, jakým hadi teplo vnímají, zůstával zahalen tajemstvím. To teď rozlouskli američtí vědci výzkumem na chřestýších. Zjistili, že se v tepločivné jamce chřestýše nachází velké množství bílkoviny TRPA1. Když do jamky dopadne infračervené světlo, propustí bílkovina TRPA1 ionty do nervů, které pak vedou nervový vzruch z jamky až do příslušného centra v mozku. Díky tomu had vidí podobně, jako to dokáže infrakamera pro noční vidění.

Bílkovina TRPA1 není hadí specialitou. Člověk ji má ve sliznici úst a nosu. Propouští nám ionty k nervovým zakončením poté, co se na ni navážou molekuly isothiokyanátů nacházejících se v rostlině Wasabia japonica. Z té se vyrábí v Japonsku speciální křen s velmi silnou pálivou chutí. Na rozdíl od pálivých paprik se pálení křene wasabi projevuje především v nose a poměrně rychle odezní.