Jak se kapavka nakazila od člověka

Jaroslav Petr  |  Věda
Ilustrační foto

Bakterie vyvolávající pohlavně přenosnou chorobu kapavku se nakazila od lidí jejich genem. Jde o první známý přenos genu z člověka na bakterii.

Výměny kusů dědičné informace nejsou v přírodě ničím výjimečným. Člověk získal během evoluce asi 8 % veškeré DNA od virů. Bakterie si mezi sebou vyměňují geny pro rezistenci k antibiotikům. Jsou známy přenosy genů z bakterií na rostliny i živočichy. Dochází dokonce k výměně genů mezi rostlinami. Geny si mezi sebou úspěšně handlují i zvířata. Například geny pocházející z hmyzu lze najit v dědičné informaci láčkovce nezmara obecného. Přenos genů z člověka na bakterii však zatím znám nebyl.

Bakterie s lidským genem

Prvním známým příkladem bakterie, jež si osvojila kus lidské dědičné informace je původce kapavky Neisseria gonorrhoeae. Zhruba každá devátá neisserie si nese ve své DNA úsek lidské dědičné informace známý jako L1 retrotransposon nebo také LINE1.

Jde o tzv. skákající gen, který dokáže vytvářet své vlastní kopie. Ty se pak usídlí v lidské dědičné informaci na novém místě. Pokud je člověk nakažen kapavkou, může „skákající gen“ zřejmě nedopatřením hupsnout do dědičné informace neisserie. Zprávu o první bakterii s lidským genem přinesl vědecký časopis mBio.

50 milionů s kapavkou

Bakterie Neisseria gonorrhoeae nemá nejlepší pověst. Je původcem pohlavní choroby známé jako gonorhea čili kapavky. Jde o jedno z nejdéle známých onemocnění. O kapavce se zřejmě píše už v Bibli. Zvláštností tohoto onemocnění je, že se o ně nedělíme s jinými živočichy. Jde o výlučně lidskou záležitost.

Gonorhea se přenáší pohlavním stykem včetně orálního či análního. U mužů patří k hlavním příznakům pálení při močení popřípadě výtok k močové trubice. Polovina nakažených žen nepociťuje žádné příznaky. Zbývající trpí rovněž výtokem a dalšími komplikacemi. Neléčená kapavka může mít za následek neplodnost. V některých případech vstupuje neisseria do krevního oběhu a pak může vyvolat těžké záněty kloubů nebo srdečního svalu.

Na neisserii velmi dobře zabírala antibiotika, takže kapavka patřila k poměrně snadno léčitelným pohlavně přenosným chorobám. V poslední době se i mezi neisseriemi objevily kmeny, jež jsou vůči některým antibiotikům rezistentní. Na světě je kapavkou nakaženo asi 50 milionů lidí.

Vědci nyní usilovně bádají nad tím, k čemu je kus lidské DNA neisserii dobrý a zda s jeho pomocí může vytvořit nový kmen s novými, pro člověka nepříznivými vlastnostmi.