Jak hlasitě promluvit do voleb

Zdeněk Strnad  |  Počítače
Vulgarita, nebo občanské gesto?

Skupina „Fotka pro Paroubka“ získala na Facebooku okolo 50 tisíc členů za pouhé tři dny existence. To je třicetkrát víc než počet přátel, které na svůj profil za rok jeho existence nasbíral Jiří Paroubek.

Že jsou sociální sítě mocný komunikační nástroj a nejen zábava „těch náctiletých“, to si uvědomují všichni, kterým na produktu záleží. A tím produktem může být výrobek, myšlenka, nebo oni sami. Na vlastní kůži jsem si to uvědomil 9. března, kdy jsem založil skupinu „Fotka pro Paroubka“ jakožto reakci na zveřejňování fotografií návštěvníků sociálnědemokratických mítinků. Důvod ke zřízení skupiny byl prostý: když Paroubek sbírá fotky lidí, kteří ho nemají rádi, ušetřete mu práci, a pošlete mu tu svoji sami.

Takový malý experiment

Nejprve mě napadlo, že jako novinář snažící se o objektivitu bych se měl veřejným aktivitám podobného druhu vyhnout. Na druhé straně – Strategie je odborným časopisem a její redaktoři také jen lidé s názorem. Pak převážila profesionální zvědavost – jak fungují sociální sítě mezi lidmi, kteří jsou obecně považováni za laxní až letargické avatary uzavřené ve virtuálním světě? Nebude jim to jedno, nebudou se bát?

Po zvážení všech pro a proti jsem založil skupinu na Facebooku, poslal pozvánku svým přátelům, a odcházel večer spát s tím, že skupina má zhruba 300 členů a další nepřibývají. Ráno jsem kouknul na Novinky.cz, a tam tuto skupinu někdo zmínil. Měl jsem radost, ale nic víc jsem neočekával. Po obědě jsem ovšem zkontroloval počet členů – bylo jich deset tisíc, z čehož desetina lidí poslala svoji fotku!

Následovala série kontaktů a otázek z hlavních onlinových i off-linových médií, článek na titulce Lidovek a šílená smršť, na jejímž konci je prozatím současný stav: 50 tisíc členů a 3800 odeslaných fotografií. Je pátek večer a další přibývají každou minutu.

Náklady? Nula. Účinek? Maximální.

Raketový nárůst členů skupiny „Fotky pro Paroubka“ je příkladem toho, jak dobře zacílená komunikace dokáže aktivovat členy cílové skupiny takovým způsobem, o kterém marketéři sní své erotické sny. S nulovými náklady (pokud nepočítáte můj drahocenný čas) maximální účinek. Vezmi nápad, zformuluj ho tak, aby tomu ostatní rozuměli, vybuď v nich chuť se zapojit, dej jim pocit, že se podílejí na důležité věci – a pak už můžeš jen sledovat, jak si tvé virtuální dítě žije svým vlastním životem.

A děti někdy pořádně zlobí, záleží na tom, jak je vychováte. Já svému dítěti nechávám opravdu velkou volnost. Sám jsem zvědavý, jak se mu bude dál dařit…

Zdroj: Strategie

Nejčtenější