Jaguar XJ: tahle kočka kouše

Jaroslav Matějka  |  Auta
Sebevědomě. Tak působí přední část s mohutnou mřížkou chladiče a štíhlými xenonovými reflektory.

První dojem? Auto s logem kočkovité šelmy ve skoku jelo sakra rychle. Navzdory tomu jsem se v něm pořád cítil jako v pohodlné limuzíně.

Byl to div divoucí, tohle totiž propojit není nikdy snadné, je to vlastně contradictio in adjecto, protimluv, sportovní jízda se zřídkakdy rovná jízdě komfortní. Tady se to však povedlo. Měl jsem možnost se prohánět s novým Jaguarem XJ v okolí Frankfurtu nad Mohanem celý den. V aprílovém deštivém a větrném počasí jsem vystřídal čtyři vozy, delší, kratší verzi, různé motorizace. A můj první dojem přetrval až do večerních hodin. Pořád to pro mne bylo hlavně rychlé a pohodlné. (Nebo pohodlné a rychlé?) Maxisporťák v rouše beránčím. I když beránčím, jak se to vezme.

Dvorní designér automobilky Jaguar, zkušený Ian Callum, navrhl elegantní nezaměnitelnou siluetu vozu. Jejím ústředním motivem se stala protažená boční okna ve tvaru kapek a pak také výrazná přední část s obří tlamou dravce – mohutnou mřížkou chladiče z drátěného pletiva.

Nový Jaguar XJ bude nabízen s třílitrovým dieselem (202 kW), který má neuvěřitelnou kombinovanou spotřebu sedm litrů na 100 kilometrů, a pětilitrovým zážehovým motorem (283 kW); s kompresorem se pak jeho výkon zvýší na 375 kilowattů. Při testu jsem samozřejmě pozoroval rozdíly, ale při zrychlení „na sto“ za 6,4 sekundy, respektive 4,9 sekundy, nebyly až tak patrné. Všechny modely měly shodně regulovanou maximální rychlost na 250 km/hod.

V hustém provozu v okolí průmyslového Frankfurtu jsem bohužel neměl šanci jí dosáhnout. Přesto jsem si užil naplno skvělé jízdní vlastnosti Jaguaru s perfektně vyladěným podvozkem a odlehčenou karoserií – při její stavbě využili v nebývalé míře hliník (ve srovnání s rivaly je o 150 a více kilogramů lehčí).

Drahé a elegantní. Dekorativní prvky s povrchovou úpravou v chromu nebo pianovém laku kontrastují s povrchem z kůže nebo ze dřeva.

Jaguar XJ v číslech

Nejlevnější stojí na českém trhu 2 018 611 korun (3.0 L V6 Diesel Luxury), nejdražší pak 3 743 502 korun (5.0 V8 Supersport dlouhá verze). Nejnižší kombinovanou spotřebu má 3.0 L V6 Diesel Luxury – 7.0 l/100 km, nejvyšší pak 5.0 V8 Supersport dlouhá verze – 12,1 l/100km.

Zdroj: E15

Nejčtenější