Hvězdu rozpumpuje její planeta

Jaroslav Petr  |  Vesmír
Ilustrační foto

Velká žhavá planeta obíhající těsně kolem své hvězdy má na „hvězdnou máti“ nečekaně razantní vliv.

Exoplanet – tedy planet, které obíhají kolem cizích hvězd – odhalili astronomové stovky. Pozornost přitahují především „kamenné“ planety podobné naší Zemi, protože na těch by mohly vládnout podmínky příhodné pro vznik mimozemského života. Ale ani zcela nehostinné planety nejsou nezajímavé a často se mezi nimi najdou velmi exotická tělesa.

Exotická planeta

Hvězda HD15082 leží v souhvězdí Andromedy a je od nás vzdálena 378 světelných roků. Patří mezi proměnné hvězdy typu delta Scuti. Je známá také jako hvězda WASP-33, protože u ní byly nalezeny planety v rámci projektu SuperWASP. Hvězda WASP-33 je 1,5krát větší než naše Slunce a je také podstatně teplejší. Pro tuto hvězdu je typická zvláštní pulsace. Opakovaně se zvětšuje a zmenšuje jako nafukovaný a upouštěný balón. Zároveň mění periodicky svůj tvar, jako kdyby ji každou chvíli někdo tahal z jedné či druhé strany. Tyto změny připomínají dmutí hladiny světových moří pod vlivem gravitace našeho měsíce.

Ilustrační foto

Velkou pozornost vzbudila planeta této hvězdy označovaná jako WASP-33b. Její přítomnost byla odhalena už v roce 2006, ale trvalo celé čtyři roky, než si byli vědci jejími parametry jisti natolik, že je zveřejnili. Planeta má zřejmě hmotnost čtyřikrát větší než Jupiter. Je to nejžhavější známá planeta, protože teplota na jejím povrchu šplhá až na 3 300°C. Kolem své hvězdy obíhá po extremně krátké dráze s poloměrem pouhých 0,02 astronomické jednotky. Astronomická jednotka (AU) se rovná vzdálenosti Slunce-Země. Pro srovnání – planeta Merkur obíhá kolem Slunce po dráze o poloměru 0,39 AU.

Skvělý amatér Naves

Studie španělských astronomů zveřejněná v časopise Astronomy & Astrophysics nyní dokazuje, že pulsace hvězdy WASP-33 padá zčásti na vrub působení její velké a v těsné blízkosti obíhající planety. Nic podobného astronomové v cizích planetárních systémech nikdy předtím nepozorovali. Na vzdálenost 378 světelných let je vliv planety na pulsaci hvězdy jen málo patrný, ale ve skutečnosti musí planeta se svou hvězdou pořádně „cvičit“.

Na průkopnické studii je bezpochyby zajímavé, že se na ní podíleli jako zcela rovnocenní partneři ryze profesionální astronomové a jejich amatérští kolegové. S týmem mezinárodně uznávaného experta na exoplanety Juana Carlose Moralese z Universita Autonoma de Barcelona spolupracoval velmi zdatný amatérský astronom Ramón Naves. Právě Navesova excelentně přesná měření pomohla týmu odhalit nečekaně razantní vliv planety WASP-33b na její hvězdu.