Hvězdný kanibal

Martin Tůma  |  Vesmír
Ilustrační foto

O tom, že jedna planeta může „sníst“ tu druhou, jsme již na VTM v minulosti psali. Avšak nyní vědci z NASA díky rentgenové observatoři Chandra našli důkazy o tom, že i jedna hvězda může pohltit tu druhou.

Ve velkém podezření se ocitla hvězda označovaná jako BP Psc ze souhvězdí Ryb vzdálena asi 1000 světelných let od naší planety. Vzhledem k tomu, že je obklopena diskem z plynu a prachu, dlouho byla považována za mladšího bratra našeho Slunce s protoplanetárním diskem.

Astronomy ale mátly dva velké – několik světelných let dlouhé – výtrysky žhavého plynu kolmé na rovinu, v níž disk rotuje. Díky kosmické observatoři Chandra mohli astronomové nahlédnout skrze prach a místo mladé hvězdy tam našli starého rudého obra. Disk, kterým je tato dohasínající hvězda obklopena, je pravděpodobně pozůstatkem roztrhané a částečně zkonzumované jiné hvězdy či obří planety.

Vědce fascinuje proces, kterým může jedna hvězda pohltit druhou. Navíc pořádná porce hmoty hvězdu BP Psc doslova nakopla jako energy drink a omladila. Škoda, že to podobně nefunguje i u lidí.

Zdroj: http://www.eurekalert.org/…fe091410.php