Hvězda roztrhala planetu

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Mimo naši sluneční soustavu objevili astronomové už více než 400 planet. K nejzáhadnějším patří WASP-12b. Obíhá kolem hvězdy velikosti Slunce v souhvězdí Vozky. Planeta patří do rodiny plynných obrů a podobá se tedy Jupiteru. Na rozdíl od něj obíhá WASP-12b kolem mateřské hvězdy ve vzdálenosti pouhých 1,6 milionu kilometrů. Pohybuje se tedy po dráze se 75krát menším poloměrem, než je dráha Země kolem Slunce.

Cizí planeta je také nezvykle velká. Je o polovinu těžší než Jupiter a šestkrát objemnější. Planeta je šišatá. Silné gravitační síly jí daly tvar ragbyového míče. Nitro planety se navíc působením gravitačních sil silně zahřívá a její teplota dosahuje až 2500°C. Tak extrémní podmínky nedokáže planeta WASP-12B dlouho snášet.

Čínští astronomové zjistili, že se WASP-12B už začala trhat a ztrácí každou sekundu šest miliard tun materiálu. Ten vytváří kolem mateřské hvězdy disk a pomalu klesá k jejímu povrchu. Tímto tempem zmizí planeta během deseti milionů roků. Může se to zdát jako věčnost, ale z astronomického hlediska se jedná o okamžik. Celá existence planety WASP-12b nezabere více než 0,2% z délky dosavadní existence Země.