Hummer končí kvůli čínským regulacím

Magda Koutská  |  Auta
Poslední kousky. Čínský investor chtěl za značku Hummer zaplatit 150 milionů dolarů. Místní regulační úřady mu v tom ale zabránily s poukazem na jeho velkou spotřebu.

Vozy značky Hummer, které pro Američany představují symbol mohutných off-roadových aut, končí. Pokus čínského investora o odkoupení značky od americké automobilky General Motors totiž ztroskotal na zamítavém postoji čínských regulačních úřadů. Obdobný osud čeká i armádní verzi Humvee, na který americká armáda nevyčlenila peníze.

„Jsme rozčarováni, že obchod s Tengzhongem nemohl být dokončen. Teď nám nezbývá, než se rozumně dohodnout se zaměstnanci, dodavateli a dealery Hummeru na postupném omezování výroby,“ prohlásil John Smith, viceprezident GM pro podnikové plánování. Mluvčí firmy Nick Richards dodal, že se společnost i nadále bude snažit vyjednávat o alespoň částečném zachování značky, která zaměstnává tři tisíce lidí.

„V počátečních fázích postupného omezování výroby máme ještě možnost jednat o nabídkách. Musí ale přijít ve velmi krátkém časovém horizontu,“ řekl Richards pro deník New York Times. O prodeji Hummeru za 150 milionů dolarů začala GM vyjednávat s čínskou strojí strojírenskou společností Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machines minulý rok. Předběžnou dohodu obě strany podepsaly v říjnu.

Podle ní měla společnost Tengzhong získat 80procentní podíl, zbylých dvacet pak hongkongský investor Suolang Duoji, který nepřímo vlastní v Tengzhongu velkou část akcií. Od počátku se však proti stavěly regulační úřady komunistické země, která se nyní snaží orientovat na výhradně energeticky úsporná auta. Hummer, jenž spotřebuje kolem 20 litrů paliva na sto kilometrů a vylučuje až třikrát více kysličníku uhličitého než „normální“ auta, se zkrátka do koncepce nehodil.

Robustní vůz představoval pro GM dlouhou dobu hlavní příjmy. V roce 2006 se prodalo přes 70 tisíc vozů, loni však pouhých devět tisíc. Na vině kromě vrtkavých cen pohonných hmot bylo i všeobecné znechucení nad „všežravými kolosy“. Hořký konec civilní verze armádního vozu Humvee od AM General předznamenal však už na přelomu tisíciletí dříve pyšný majitel celé flotily hummerů, kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger s novou image ekologického bojovníka.

Vojenský Humvee pravděpodobně dopadne stejně, americká armáda na něj v nedávném rozpočtovém návrhu nevyčlenila ani dolar.

Zdroj: E15

Nejčtenější