Housenky se léčí jedem

J. PETR  |  Příroda
housenka

Na choroby je třeba brát léky. Tímto pravidlem se řídí i housenky můr přástevníků, když jsou napadeny cizopasníky. Housenky amerického přástevníka Grammia incorrupta se rády pasou na brutnákovité bylině Plagiobothrys arizonicus. V listech rostliny pořádají i vydatné porce jedovatého pyrrolizidinu. Američtí biologové zjistili, že chuť na toxickou rostlinu dramaticky roste u housenek, které byly napadeny mouchami kuklicemi. Ty kladou do těla housenky vajíčka a nechávají své larvy vyvíjet v těle nedobrovolného hostitele.

Larvy mohou svého hostitele zmordovat tak, že nakonec uhyne. Housenky napadené kuklicemi pořádají dvakrát větší dávky pyrrolizidinu než housenky, které zůstaly mušího ataku ušetřeny. Larvám kuklic toxická látka z rostliny nesvědčí a housenky ji užívají jako lék. Se zvýšenou spotřebou pyrrolizidinu roste šance housenek na přežití o 20%. Užívání léků bylo v přírodě prokázáno například u šimpanzů, kteří polykají chlupaté listy, aby si vyčistili střeva od cizopasných červů. Objev amerických biologů je názorným příkladem cílené samoléčby u bezobratlých tvorů.