Herschel a Planck úspěšně odstartovaly

M. Tůma  |  Vesmír

Evropská kosmická agentura dosáhla významného úspěchu, když 14. května v 15:12 přesně podle plánu úspěšně vyslala z kosmodromu ve Francouzské Guyaně raketu Ariane 5 s nákladem dvou družic: infračerveného teleskopu Herschel a mikrovlnné observatoře pro výzkum temné hmoty Planck.

Herschel je teleskop s největším průměrem zrcadla, které lidstvo do vesmíru vyslalo, má průměr 3,5m a má sloužit k výzkumu jak vzdálených hvězd a mezihvězdných oblaků hmoty, tak i ke zkoumání planet naší sluneční soustavy. Planck zase má dohlédnout až do časů krátce po vzniku vesmíru a vědci si od něj slibují významný pokrok ve výzkumu tajemné temné hmoty.

Obě zařízení po svém startu směřují do. Tzv Lagrangova bodu L2, tedy do místa, kde se vyrovnává gravitační působení Země a Slunce, asi ve vzdálenosti 1,5 miliónu kilometru. Velkou výhodou je, že Země v této oblasti odstíní nebezpečnou radiaci slunce. Obě zařízení 40 minut po svém startu potvrdily oddělení od nosné rakety a úspěšné navedení na oběžnou dráhu. Více se můžete dozvědět zde: O teleskopu Herschel: http://www.esa.int/…0YUFF_0.html O mikrovlnné observatoři Planck: http://www.esa.int/…0YUFF_0.html