Google vs. Microsoft vs. Apple

Daniel Deyl  |  Počítače

Jak svět nestíhá tempo digitálního úprku do budoucnosti, tak se hranice mezi jeho technologickými, právními, kulturními a obchodními problémy stírají. Jestli se někdo v práci skutečně nenudí, jsou to právníci Googlu.

Čína, Spojené státy, Evropa, Británie, Itálie… co to je? Jen prominentní část seznamu těch, kteří se v posledních týdnech rozhodli pustit se do právního křížku s internetovou společností Google. S konkurenty, jako jsou Apple nebo Microsoft, se v té společnosti počítá jaksi automaticky. V prvním březnovém týdnu se zmiňované tři obří firmy ocitly v obtížně rozpletitelném trojklinči.

Vezměme to popořádku: jednu část navzájem propojeného klubíčka tvoří rivalita Microsoftu a Googlu, druhou Applu a Googlu a třetí spory úřadů s Googlem. První část stojí na tom, že Microsoft se rozhoupal a rozhodl se seriózně promluvit do oblasti, jež z Googlu udělala Google, tedy internetové vyhledávání. Za tím účelem spustila konkurenční vyhledávač Bing. Nevede si špatně: v únoru ovládal 11,5 procenta všech vyhledávání. Ve srovnání s 65 procenty Googlu to není mnoho – zatím.

Microsoft však bere Bing velice vážně: do konce jara plánuje za reklamu utratit dvě miliardy dolarů. Stylizuje se v ní do role Davida, jenž – slovy viceprezidentky Microsoftu přes internet Ashley Highfieldové – „bere do ruky prak a zamíří na Goliáše“, což je pro společnost značně netradiční pozice.

Prásk… a zvířátka

Na odhodlání Microsoftu nic nemění skutečnost, že propaguje Bing na první pohled protichůdnými tvrzeními: reklamní slogan zní „bing and decide“, tedy zhruba „prásk a rozhodni se“, což zdůrazňuje výkonnost vyhledávače. Na druhé straně je na stránce bing.com nejnápadnější design s fotografiemi roztomilých zvířátek. „Je to nejen bitva myslí, nýbrž i srdcí,“ řekla Highfieldová. „Jde nám o navázání citového pouta.“ Od firmy, která například před dvěma lety pustila na trh Windows Vista, je to odvážná ambice.

Kromě gigantického reklamního rozpočtu však má Microsoft v bitvě srdcí i jiné páky. Tlak jedné z nich se projevil v druhé polovině února v Bruselu, kde se Evropská komise začala zabývat tím, jestli Google nemá monopolní postavení na trhu s vyhledáváním a jestli ve svých výsledcích záměrně neodsouvá konkurenční firmy dozadu. Stížnost přišla od majitelů britské stránky Foundem (porovnání cen), komerční stránky Ciao a francouzského právnického vyhledávače eJustice.

Jako náhodou není konečným vlastníkem Ciao nikdo jiný než Microsoft, zatímco Foundem je součástí obchodního sdružení Iniciativa pro konkurenční online prostředí, jež financuje – kdo byste řekli? – Microsoft. Evropská komise si libuje v ostrém přístupu k technologickým monopolům: právě Microsoft a výrobce čipů Intel si od ní v minulosti odnesli miliardové pokuty.

Android poražen v Číně

To není všechno. Microsoft také využil vývoje dosud největšího sporu, do jakého se kdy Google pustil – do tahanic s čínskou vládou o míru cenzury obsahu, již je kalifornská firma ochotna v říši středu připustit. Spor vznikl v době okolo olympijských her v Pekingu a naplno se rozhořel loni, kdy Google pohrozil, že se z Číny stáhne úplně. Vzhledem k tomu, že takový radikální tah by patrně poškodil Google více než Čínu, společnost stále v Pekingu vyjednává.

Jako součást licitace nedávno stáhla svůj systém Android, který umožňuje propojení s mnoha firemními aplikacemi, z mobilních telefonů, jež pro čínské spotřebitele vyrábí Motorola. Vzniklé vakuum okamžitě zaplnil Microsoft a mobilní verze jeho Bingu. Vývoj situace v Číně je pro Google nepříznivý i ve světle toho, že problém s cenzurou v různých formách není omezen na kvazikomunistickou asijskou diktaturu. Objevuje se stále častěji i na Západě.

Tři vysoko postavení členové vedení Googlu například nedávno vyfasovali šestiměsíční podmínku od italského soudu. Důvodem byla skutečnost, že na stránce videoserveru YouTube, jejž Google vlastní, se loni v září objevil mobilním telefonem natočený otřesný záznam středoškoláků týrajících jejich autistického spolužáka. Video se poprvé objevilo 6. září. O den později si na něj italské úřady u Googlu stěžovaly a 8. září firma záznam odstranila.

Soud – jemuž proces trval tři měsíce – nicméně usoudil, že Google měl jednat rychleji. Firma marně protestovala, že v případě stránek, jejichž obsah tvoří sami jejich uživatelé, nemá možnost zjistit, jestli jeho část není závadná, a může až zpětně reagovat na stížnosti. „Lidská důstojnost musí mít přednost před zájmy korporací,“ řekl soudce. Kulturní a právní normy a technologická realita na sebe tentokrát narazily obzvlášť bolestivě.

Konkurence nám krade!

Podstatně rafinovanější, ale neméně významný problém otevřel spor, do něhož se pustil někdejší spojenec a dnešní trpký rival Googlu – Apple. Zažaloval tchaj-wanského výrobce smartphonů HTC za porušení copyrightu, jenž chrání vlajkovou loď Applu, iPhone. Podle žalob, jež Apple podal u okresního soudu v Delaware a u Komise Spojených států pro mezinárodní obchod (US International Trade Commission), HTC okopírovala uživatelské prostředí a hardware, včetně vyspělého dotykového displeje.

„Můžeme sedět a dívat se, jak naši konkurenti kradou naše patentované vynálezy, nebo s tím můžeme něco dělat,“ řekl šéf Applu Steve Jobs. „My jsme se rozhodli pro druhou možnost. Myslíme si, že konkurence je zdravá, ale naši konkurenti by si měli vytvořit vlastní technologii, ne krást naši.“ Spor s regionálním asijským výrobcem by stěží na obou stranách Pacifiku nadzdvihl mnoho obočí – nebýt skutečnosti, že prominentním klientem HTC je Google, pro nějž Tchajwanci vyrábějí smartphone Nexus One. Od něho si Google slibuje podobný přínos, jaký znamenal iPhone pro Apple: od uvedení na trh v roce 2007 se jej prodalo na 40 milionů.

Spojenec a rival v jednom

Potíž – a jádro technologicko-právního sporu – je v tom, že Apple si svůj iPhone sice ochránil dvaceti různými patenty, ale přes veškerou snahu není jasné, co přesně pod ně spadá. Základem sporu je systém ovládání přes displej několika dotyky současně. Ten nápad ovšem byl na světě mnohem dříve než Apple: V roce 2006 jej představila Laboratoř mediálního výzkumu při New York University a v témže roce si nezávisle na tom nechal displej „schopný přijímat podněty z několika souběžných dotyků“ patentovat Microsoft.

Čitelnosti sporů technologických gigantů zároveň nijak nepřispívá skutečnost, že spojenci v jedné tahanici jsou zhusta rivaly v jiné. Viceprezident Googlu ještě nedávno seděl v představenstvu Applu. V témže týdnu, kdy byli v Itálii odsouzeni šéfové Googlu, se společnost dohodla v Římě s italskou vládou (byl to dosud první takový krok) o spolupráci na projektu, v jehož rámci Google naskenuje a umožní online přístup k milionům knih z tamních knihoven.

Google a Yahoo! (jehož spojenectví s Microsoftem stojí za Bingem) spojily síly s dalšími internetovými firmami, aby přesvědčily britský parlament, že nemá přijímat příliš restriktivní zákony. Když jde o digitální technologie, neustálá proměnlivost zdaleka není doménou výrobků a služeb.

Zdroj: Strategie

Nejčtenější