Geely podepsala smlouvu o koupi Volva

Pavla Palaščáková  |  Auta

Firma Geely podepsala největší čínský zahraniční kontrakt v oblasti automobilového průmyslu. Se společností Ford se dohodla, že od ní za 1,8 miliardy dolarů koupí Volvo. Rozhovory o převzetí vedli partneři skoro dva roky.

„Dnešek představuje milník v historii Geely,“ prohlásil podle agentury Reuters předseda správní rady Geely Li Šu-fu. Uvedl, že Volvo, které naposledy utvořilo zisk v roce 2005, zůstane oddělenou společností s vlastním managementem sídlícím ve Švédsku. Očekává se však, že podstatná část výroby bude v Číně, kde se budou montovat vozy pro čínské zákazníky. V Pekingu by měla vzniknout továrna, která má produkovat 300 tisíc aut značky Volvo ročně.

„Hluboce věřím tomu, že výrobní stopa v Göteborgu a v Belgii zůstane uchována v delším termínu,“ podotkl přesto Li Šu-fu. Firma si prý už zajistila veškeré financování potřebné k naplnění dohody, přesto zůstává otevřena možné půjčce od Evropské investiční banky. Ford doufá, že mu prodej Volva pomůže zaplatit dluhy a soustředit se na své hlavní značky, kterými jsou Ford, Lincoln a Mercury.

Obchod pro něj však znamená velkou ztrátu, v roce 1999 totiž Volvo koupil za 6,5 miliardy dolarů. „Myslíme si, že je to spravedlivá cena za dobrý obchod,“ komentoval to viceprezident Fordu Lewis Booth. Dohodu podpořily také odbory Volva, které byly dříve k návrhu kritické a stěžovaly si na nedostatek informací ohledně budoucnosti společnosti. Smlouva podle odborníků ukazuje, jak velké příležitosti se po finanční krizi v automobilové branži objevily pro malé firmy.

V Číně se uplynulý rok prodalo na 13 milionů vozů, v porovnání s předešlým obdobím stoupl prodej téměř o polovic. Čeká se, že Geely tam letos prodá 400 tisíc aut. Země by se ráda dostala na západní trhy, k tomu jí však chybějí technologie a uznávané značky. Koupě Volva by mohla čínskému výrobci pomoci tyto překážky překonat.

Zdroj: E15

Nejčtenější