Formule 1 bude bezpečnější díky datlům

Jaroslav Petr  |  Příroda

Jak to, že datel nemá z bušení do dřeva otřes mozku? Konstruktéři „opisují“ jeho jedinečnou konstrukci hlavy a krku.

Při havárii ve velké rychlosti nepomůže automobilistovi ani bezpečnostní pás ani airbag. Při nárazu je mozek vystaven tak velkému přetížení, že dojde k jeho těžkému poškození. O to větší obdiv si zaslouží datel.

Proč nemá datel otřes mozku

Zobákem se dobývá do dřeva za larvami hmyzu a i hnízdo si vytesá v kmenech stromů. Buší do dřeva tempem dvacetkrát za sekundu a jeho mozek je při těchto nárazech vystaven přetížení až 1200 g. Když je lidský mozek vystaven při autohavárii přetížení kolem 100 g, rapidně klesají šance postiženého řidiče na přežití. Jak to, že datel zvládá mnohem větší zátěž dnes a denně zcela bez úhony?

Vědci z Bioengineering Laboratory na University of California v Berkeley provedli detailní průzkum anatomie a funkce hlavy a krku datla proužkohřbetého a ve studii zveřejněné ve vědeckém časopise Bioinspirations and Biomimetics odhalili tajemství jeho odolnosti.

Datel proužkohřbetý při hodování.

Značnou část nárazu pohltí samotný zobák. Další důmyslný tlumič nárazů vytvářejí svaly jazyka, které se upínají na kost zvanou jazylka. Ty působí jako pružiny a pohltí další část energie úderu datlího zobáku. Do třetice pomáhá datlovi zvládat enormní zátěž i zvláštní porézní kost lebky. V roli hydraulického tlumiče pak vystupuje mozkomíšní mok.

Nerozbitná „datlí“ schránka

Technici se pokusili vytvořit nárazuvzdorné pouzdro pro elektronické přístroje, které by využívalo všech datlích vynálezů. Válcovitý tvar pouzdra byl navržen tak, aby simuloval tlumivý efekt zobáku. Svaly upínající se na jazylku nahradily vrstvy gumy vložené do válcovitého „zobanu“. Houbovitou kost simulovala výplň ze skelněných kuliček a funkci mozkomíšního moku převzaly hliníkové komponenty.

Vědci umístili do „datlího pouzdra“ elektronický snímač a ten jako projektil vystřelili proti hliníkovému bloku. Elektronická součástka přežila přetížení 60 000 g. „Černé skříňky“ v letadlech jsou konstruovány tak, aby vydržely přetížení 1000 g. Pokud by byly zabudovány do nárazuvzdorné schránky inspirované datlem, jejich životnost by při haváriích významně stoupla.

Zájem o výsledky kalifornských vědců projevil i ředitel týmu formule 1 Mercedes GP Petronas Nick Fry.

„Věnujeme enormní pozornost bezpečnosti jezdů a snažíme se, aby následky nárazů na jejich organismus byly co nejmenší. Aby se jejich tělesné orgány a mozek neproměnily na kaši. Spoléháme na kompozitní materiály, dokonalé bezpečnostní pásy a ochranné systémy krku a hlavy. Tyto objevy mohou do budoucna bezpečnost pilotů ještě zvýšit,“ řekl Fry.

Nejčtenější