Focus zezelenal a zlevnil

Jaroslav Matějka  |  Auta

Ford Focus ECOnetic 1.6 Duratorq TDCi

Ford Focus se pyšní několika nej: dobře vypadá, nabízí hojně prostoru a to vše za slušnou cenu. Nade všemi konkurenty se pak tyčí svým řízením.

V popředí se drží překvapivě dlouho, už od roku 2004. Sice na první pohled nestárne, ale všichni fandové značky se již těší na nový model, který se momentálně testuje v rakouských Alpách. Než se tady ale objeví, tak to ještě pár měsíců potrvá, a proto jistě stojí za to mrknout se na model, se kterým Ford zareagoval na současnou vzedmutou vlnu „eko“ vozů. Ten jeho se jmenuje Focus ECOnetic a je už druhé generace.

Při usednutí do vozu jsem si vzpomněl na kritiku, které se dostalo předcházejícímu modelu. Prý to bylo auto, které více slibovalo, než nakonec skutečně nabídlo. Promarněná šance. Nevím, neměl jsem šanci se v něm projet. Ale co jsem mohl odpozorovat a na dálku porovnat, tak v tomto modelu bylo všechno jinak.

Tak třeba aerodynamika byla vylepšena uzavřenou maskou chladiče a snížením zavěšení kol, předek vozidla poklesl o 10 milimetrů a zadek o osm milimetrů. Nové pneumatiky Michelin Energy Saver měly nižší valivý odpor a namísto lehkých slitinových kol byly kryty koly, jež také přispěly k menšímu odporu vzduchu.

Vznětový motor byl vyladěn na nižší spotřebu, ta byla upřednostněna před vyšším výkonem. První i druhý rychlostní stupeň se nelišily, takové byste našli v kterémkoli jiném Focusu. Zato vyšší stupně měly delší převod. Za těchto podmínek se vůz cítil mnohem lépe v nižších otáčkách.

A já jsem se tomu rychle při testu přizpůsobil. Jen málokdy jsem překročil hranici dvou tisíc otáček za minutu. Samozřejmě stinnou stránkou byla akcelerace, chvíli to trvalo, než se vůz rozpohyboval. Zato mne ale těšil pohled na displej zobrazující okamžitou spotřebu. Velkou výhodou vozu Focus ECOnetic druhé generace je takzvaný micro hybrid. Schraňuje energii, která by jinak přišla vniveč.

K dobíjení baterie se totiž využívá kinetická energie získaná při brzdění. A pak samozřejmě systém startstop. I ten bodoval. Kdykoli se vůz zastavil a rychlostní stupeň byl v neutrální pozici, tak se motor vypnul. Ve chvíli, kdy jsem ale zařadil, motor naskočil. Přitom jsem nemusel být nervózní, že budu někoho při rozjezdech zdržovat. Byla tam jen minimální časová prodleva (0,3 sekundy).

Zásluhou všech těchto úprav se Focus proměnil k nepoznání. A musím přiznat, proměnil i mne. Naučil mne šetřit. Najednou jsem se druhý den přistihl, že nikam nepospíchám. Jezdil jsem pomalu jako taxikáři, kteří se kvůli nižší spotřebě rozjíždějí na pražských křižovatkách téměř krokem. Spotřebu jsem sice nestlačil na inzerovaných 3,8 litru, ale i tak 4,2 litru stálo za to.

Technické údaje

Motor: vznětový (řadový čtyřválec, přeplňování turbodmychadlem, rozvod DOHC)
Zdvihový objem: 1560 cm3
Výkon: 80 kW
Převodovka: manuální pětistupňová
Celková hmotnost: 1830 kg
Rozměry: 4337×1839×1500 mm
Zavazadlový prostor: 385/1247 l
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,6 s
Kombinovaná spotřeba: 3,8 l
První cena (akční): 279 990 Kč
Cena testovaného vozu (akční): 379 990 Kč

Plusy:

  • nízká spotřeba
  • start-stop systém
  • přesné řízení
  • vynikající podvozek

Mínusy:

  • laciné plasty v interiéru
  • hlučný motor

Zdroj: E15
Foto: E15, Anna Vacková

Nejčtenější