Fiat Punto 1.4 T 135 EVO

Jaroslav Matějka  |  Auta
Silný individualista. Vůz si může každý dotvořit. Na výběr je několik polepů v ceně 4100 korun.

Erich Maria Remarque popisoval ve svém románu Tři kamarádi otřískaný drobný vůz, který hrál v úvodní kapitole klíčovou roli a jemuž tepalo pod kapotou veliké srdce závodního motoru, slovy: „Jmenoval se Karel. Karel – strašidlo silnic.“

A pokračoval: „Na ostatní vozy působil jako zchromlá vrána na smečku hladových koček. Provokoval nejpokojnější rodinné kočáry, aby ho předhonily, a dokonce i blahobytní vousáči byli zachváceni neodolatelnou závodní ctižádostí, když spatřili před sebou poskakovat klapající káru.“

Tímto vozem se v románu bavili tři kamarádi po práci. Vyjeli na silnici a čekali na svoji oběť, na někoho, kdo jim bude chtít dát za vyučenou. Vždy to skončilo opačně. Na scénky z románu jsem si vzpomněl za volantem malého fiatu mnohokrát. Punto nebylo otřískané ani neklapalo, ale emoce vzbuzovalo podobné jako románový automobil. Každý měl pocit, že ho může (a hlavně musí) předjet.

Odměna byla sladká a já jsem si ji užíval hojně. Stačilo polechtat plynový pedál a z mrňouse v červeném se stal rozjívený ďábel. Lehká karoserie a nabušený motor – to byla přímo smrtící kombinace. K tomu ještě nízkoprofilové pneumatiky a brzdové třmeny Brembo, a byl tu Karel dnešních dnů. Ovšem nebylo to zadarmo.

Sportovní charakter. Volant je potažený kůží s bílým štepováním.

Při ostré jízdě jsem dosahoval průměrné spotřeby lehce přes devět litrů a ani svezení nebylo dvakrát pohodlné. Vůz sebou ustavičně házel, nízkoprofilové pneumatiky nepohltily jedinou nerovnost, vše bylo velmi tvrdé. Brzdy zabíraly mocně, ale byly velmi citlivé, bylo třeba se s nimi nejprve sžít.

Punto Evo je následník Grande Punto. Připadalo mi to, jako kdyby si u Fiatu řekli, dokud něco funguje, necháme to žít. A tak jeho tvůrci postupovali cestou evoluční. Vůz má elegantnější design, ale kdo v něm bude chtít vidět starý model, tak ho uvidí. K největším přednostem Eva patří už zmiňovaný silný a šetrný motor se systémem Start&Stop, dále sedm airbagů a lépe odhlučněná kabina. Vadila mi naopak sedadla. Měla velmi dobré boční vedení, ale byla tvrdá.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Zdvihový objem: 1368 cm3
Výkon: 99 kW
Převodovka: manuální, pětistupňová
Provozní hmotnost: 1245 kg
Rozměry: 4065×1687×1490 mm
Zavazadlový prostor: 275/1031 l
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,5 s
Kombinovaná spotřeba: 5,6 l
Cena testovaného vozu: 447 900 Kč (výbava Sport)
První cena vozu: 245 900 Kč (1.2, výbava Active)

Konkurence

Ford Fiesta 1.6 Duratec Ti-VCT – výkon: 88 kW, rozměry: 3950×1709×1433 mm, maximální rychlost: 193 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 s, kombinovaná spotřeba: 5,7 l/100km, akční cena: 359 990 Kč (výbavaTitanium)

Volkswagen Polo 1.2 TSI – výkon: 77 kW, rozměry: 3970×1682×1462 mm, maximální rychlost: 190 km/h, kombinovaná spotřeba: 5,5 l/100 km, cena: 425 500 Kč (výbava Cross)

Plusy:

  • silný motor
  • Start&Stop
  • líbivý design

Mínusy:

  • horší čitelnost budíků na přístrojové desce
  • otevírání pátých dveří
  • tvrdá sedadla

Zdroj: E15

Nejčtenější