Fermi vs. LHC – kdo s koho

Martin Tůma  |  Věda
Fermi vs. LHC – kdo s koho

Možná si po přečtení nadpisu poťukáte prstem na čelo, že se autorovi v předvánočním čase plete pojem a dojem, ale není tomu tak. Řeč bude o zřejmě nejdůležitější částici tzv. Klasického modelu, o doposud jenom předpokládaném a fyziky zuřivě hledaném Higgsově bossonu. LHC je gigantický urychlovač hluboko pod švýcarskými horami, který má disponovat dostatečně velkou energií k tomu, aby tuto nepolapitelnou částici odhalil. Při srážkách protonů a později hmotnějších částic tak vědci doufají najít průkaznou stopu existence Higssova bossonu, částice zodpovědné za hmotnost všech ostatních částic.

Ale teď vstupuje na scénu gamateleskop FERMI, provozovaný NASA na oběžné dráze země. Ve hře je, jak jinak, temná hmota. Podle jedné z hypotéz je tvořená doposud nepozorovanými, jenom slabě (tedy gravitačně) interagujícími částicemi, označovanými jako WIMP. Tyto částice, podle Randall-Sundrumova modelu, mohou za určitých okolností vyzařovat Higgsovy bossony. A protože této hmoty má být až 90% z celkové hmoty vesmíru, mělo by tam někde venku poletovat dost bossonů na to, aby je FERMI teleskop dokázal zachytit. Pokud tedy tento teleskop, nebo některé z jiných, pozemských zařízení pro pozorování oblohy v rentgenovém spektru, najde výrazný záblesk energie, odpovídající energii Higgsovy částice, může trumfnout LHC. Bude zajímavé sledovat, zda některé z těch zařízení uspěje a kdy.